Tuesday, August 28, 2007

!! الرابط العجيب



شيء غريب جدا ولم أجد له تفسيرا حتى الان مش عارف ليه دايما كل مناسة ليها عندنا أكلة أو دايما نربطها بالأكل

العاشر من شهر المحرم ...... البليلة

الثاني عشر من ربيع الاول ...... حلاوة المولد

البدعة اللي اسمها شم النسيم ...... الفسيخ

عيد الفطر ...... الكحك والبسكويت

عيد الاضحى ....... الرقاق

بصراحة دول اللي فاكرهم لحد دلوقت

وطبعا شهر رمضان المبارك ( اللهم بلغنا رمضان ) لم يسلم من هذه العادة الغريبة فما أن يقترب الشهر الكريم إلا وتجد الأسر تستعد وتجهز نفسها وتشحن كل مواردها المالية و تبدأ في شراء لوازم الشهر من ياميش وغيره
مع إن المطلوب مننا في الشهر ده غير كده خالص ولا حول ولا قوة إلا بالله

ليه منعتبرش شهر رمضان يعدي زيه زي أي شهر ( من ناحية الأكل طبعا والمصاريف وكده ) بل وان شهر رمضان كمان المفروض انه يعودنا على ترشيد سلوكياتنا وعدم التبذير وعدم الإسراف
وسبحان الله تبص تلاقي المائدة عليها أصناف وأشكال من الأكل والحلويات والعصاير والفواكه والذي منه وتحس انك هتبلع الأكل ده كله مرة واحدة وتفاجىء بعد كده انك يادوب كلت لقمة ولا اتنين وتلاقي نفسك خلاص مش قادر تاكل حاجة تاني
ونفس الموال كل يوم

اتمنى ان بيتنا السنادي يحاولو يتخلو عن فكرة الاسراف دي وانا بحاول جاهدا والله وربنا اللي يعلم اني اغير معاهم المفهوم ده وياريت كل حد قرأ الموضوع وبيعاني من نفس المشكلة انه يتكلم مع أهله ويحاول يوصلهم الفكرة بأسلوب حلو عشان بجد دي حاجة غريبة جداا
------------



وده موضوع مهم عند الباشمهندس عصفور المدينة
اتمنى الكل يستفيد منه

واللهم بارك لنا في شعبان وبلغنا رمضان

Wednesday, August 22, 2007

حنـيــن


سامحيني فقد قصرت في حقك كثيرا وشغلتني دنياي الدنيئة عنك، وزاد انشغالي عنك سرعة مرور الايام والاسابيع والشهور فاتوهم أني كنت معك منذ وقت قليل ولم أدرك أن الأيام قد هرولت وإذا بي أفاجىء أن أخر لقاء بيننا منذ أكثر من شهرين .. يااااااااه كل هذه الأيام ولم أراكِ .. إنني حقا مغفل بل وأكثر من مغفل إنني جاحد ومقصر في حقك .. سامحيني

سامحيني فبالرغم من تقصيري إلا أنني اعترف أنك لم تغيبي عن مخيلتي ولم أنساكي فعلا صدقيني وكما عودتيني بحلمك علي وصبرك على حماقاتي فأنا أطمع في مسامحتك ومتأكد أنك ستلبين رغبتي فما بيننا ليس مجرد أيام وشهور إنه عمر طويل

حضرتني الآن ذكريات جميلة وأيام عشناها سويا من أجمل أيام عمري بحق وأتذكر أيضا حينما كنت أفعل شيء يغضبك بسبب تصرف أحمق بدر مني سواء بقصد أو بغير قصد فما هي إلا ساعات قليلة وبمجرد ما أطلب منك طلب تنسين كل ما حدث وكأن شيء لم يكون .. أتذكر كل هذا ويزداد شعوري بالوحشة والافتقاد .. مفتقد لحنانك وطيبة قلبك وصفاء نفسك وجمال روحك .. إني أفتقدك بحق

سامحيني فربما كان عزائي في غيابي عنك أنني لم أدرك بالفعل سرعة مرور الايام فكأنني كنت أتحدث معك بالأمس

أقسم لك أنني أشعر الآن بفراغ كبير يملأ قلبي وحياتي ولن أتأخر عنك أكثر من هذا .. انتظريني سأكون معك بعد قليل بإذن الله

Friday, August 10, 2007

ليست كلماتي ولكنه شعوري



لِمأساتـي صدىً فـي عـمق روحـي
يُجـدد ما تَـبدد من جروحـي

وأوردتي تَـبُـث إلى كيانـي
هموم العمر من قلبـي الذبيــحِ


------------

حين يضيع الأمل ولا يبقى إلا الألـم
فـتمسك بكل طريق يسير بك إلى اللــه


..

Monday, August 6, 2007

.. تعليقاتكم الرائعة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


بداية أحب أشكر من كل قلبي كل واحد قضى وقت ولو بسيط جدا في مدونتي وشاركنا ف الاستقصاء ولو حتى شاركنا بمجرد قراءة الموضوع

تعليقاتكم بجد أثرت المدوتة وانا فرحان جدا باهتمامكم

ونخش ف الموضوع

أولا يا جماعة لازم حضراتكم تعرفو شيء مهم جدا

قبل ما اكتب أي رد انا لا أدعي أبدا إني أفهم ف الطب ولا أدعي أيضا إني بتناول الموضوع من الناحية الفقهية

مش ده المقصود خااااااالص

انا بتكلم عن الموضوع مثلي مثل أي مسلم يغار على دينه ويحزن لما يحدث لنا نحن المسلمين ومن أنفسنا

صدقوني المسألة لا هي مسألة مفتي لوحده ولا مسألة نظام أو ضغوط أو كلام من ده .. لاء

الموضوع والمشكلة كلها فينا احنا بجد

احنا اللي تركنا تعلم ديننا وسبنا نفسنا لأراء من حولنا .. لو واحد قال يمين يبقى يمين ولو واحد تاني قال شمال .. شوية يروحو معاه شمال والشوية التانيين يقولو لاء احنا مستريحين أكتر مع اليمين وشوية تاتين يقولو لاء يا جماعة انتو الاتنين غلطانين والوسط هو المظبووووط وهو الكلام الصح احنا ديننا دين وسطية .. ! وتبدا الخلافات والادانات والاتهامات وكل فرقة شايفة ان هي اللي صح والتانيين كلهم غلط .. ولو بصيت للموضوع بقى من ناحية العلم والشرع السليم هتكتشف ان التلاتة غلط وانهم بسبب بعدهم عن المنبع الأساسي ضلوا الطريق واختلفو على أمور قد حسمت من قبل نشوب الخلاف اصلا بينهم

وإنا لله وإنا إليه راجعون

------- -------

الردود
ـــــــــ


inksarat

يرى أن الأصل ف الأمر الختان ما لم يوجد عارض معين

وانا كمان بضم صوتي لصوتك ويتفق معنا ف الرأي

الأخ الفاضل ..
عصفور المدينة فيقول أن الطبيب هو من يحدد ما إذا كانت الفتاة تحتاج إلى ختان أم لا

معاك حق وبذلك تنتهي المشكلة وينتهي الخلاف .. ولكن لا حياة لمن تنادي
----------------


سمراء النيل

والله انتي قلتي ملاحظة واقعية جدا وهي ان طلبة الازهر فعلا بيدرسو ان الختان من سنن الفطرة وده موجود ف كتب الفقه كلها ...
وعشان متحيريش نفسك وتسألس أيهما أصدق ارجعي لكلام النبي صلى الله عليه وسلم وشوفي كلام العلماء والفقه. وده على فكرة أمر محسوم من زماان اوي .. بس تقولي ايه بقى !! .. ماهو احنا بقينا في زمن الفتن وربنا يعافينا
ولو كنتي يا سمراء شايفة انه مش بيضيف ( ودي طبعا وجهة نظرك ) مش معنى كده انه يبقى حرام .. وهي دي القضية


---------------

هدى جمال

انا شاركت بصوتى رغم ان ولا رأى منهم كان مطابق لرأى الختان للاناث فى وجهة نظرى اشبه بالعلاج الذى لا يوصف الا لمن يحتاجه ولابد ان يكون بالقدر الذى يرفع الضرر لا يسببه اما عادة ختان الاناث عموما فهى عرف اجتماعى تفرضه تقاليد حضاريه وثقافيه وليس واجب او فرض شرعى على الاطلاق والا كان الرسول الكريم فعل ذلك مع بناته حثا لنا على التأسى به الخلاصة: لست ضد الختان للانثى ولكن كحل استثنائى فى حالات استثنائيه وبالقدر الذى لا يؤذيها، اما ان نجعله فريضه واجبه على كل اللاناث فهذا ليس من دينناوالله اعلم

والله يا هدى انتي ذكرتي نقطة مهمة جدا وانا مش عارف بصراحة المعلومة دي أصلها ايه !! وهي حكاية ان بنات النبي لم يختتنوا
اسمعي الجزء البسيط ده وابقي ردي عليه

اضغطي هنــا

----------

أعشق الليل في ضوء القمر

أما بالنسبه لموضوع الختان سألت فيه شيخ أقر الناس له بمصدقيته ومعلومات عن الشيخ أسمه محمد عبد العال فهو كان يقف على المنبر من سن الخامسه عشر وللعلم أيضا هو و أبوه وجده شيوخ وكلهم خريجى الأزهر الله يبارك فيه ويعز بيه الأسلام المهم رأيه وأنا أقتنعت بيه أن الاسلام لم ياتى بشء إلا لمصلخه البشر فكان ذلك إما فى كتاب الله أو فى سنه النبى صلى الله عليه وسلم وورد عن النبى أنه راى الأحباش يتسارعون ويلعبون فأقر لنا عيدين عزم على الطعام فأكل إلا مره واحده فرفض الطعام ولكن لم يحرمه فقال إن أهلى لم يأكلوا ذلك وأما بمساله الختان فقد أقرها النبى صلى الله عليه وسلم فقال للمختنعه أشيمى ولا تحفى فهو مكرمه وأنضج للوجه ولكن لم يفرض كالحجاب والملبس للنساء سوف احاول على الأتيان بمتن الحديث

ليس بعد هذا الكلام كلام مع إني فعلا أول مرة اسمع عن الشيخ ده

-------------

فوكيرة

والاهم من اى حاجه في الدنيا هو تقويم السلوك والاخلاق بتعاليم دين الاسلام

وانا كمان بضم صوتي لصوتك

-----------------

كرم مسلم

واما بخصوص رأيى فأرى حتى الأن أن الأمر يدور بين الوجوب والاستحباب مع أخذ الاعتبار فى رأى الطبيبة

بارك الله فيك يا كرم وانا متفق معاك

------------

بيقولو سايكو

أنا أساسا عمرى ما فكرت فى الموضوع غير فى الفترة الأخيرة لما ظهر إعلاميا ... و قلت يبقى أكيد شئ مش كويس ماداموا بيتكلموا عليه بالصورة دى .. بس حقيقة أنا فعال لا أعرف هو إيه و لا إيه أضراره و إيه منافعه .. عامة أنا هاعمل زى ما أنت اقترحت و اطرح الموضوع ده على أصحابى و يمك، آجى تانى بعد مدة و أغير رأيى

وانا فرحان جداااا إنك قررت تناقش الموضوع ومنتظرك تقوللي طلعت بإيه

تقبل تحيتي

-------------

مهند

واحب اقولك كمان اني عملت الاستفتاء بين عائلتي من قبل وكانت النتيجه 60% شايفينه واجب ديني والباقي نصهم شايفة مستحب ولازم برأي الطبيب واللنص التاني شايف رأي ماما سوزان واونكل شيخ الازهر هو اللي صح

والله نسبة مش بطالة بردو نسبة الـ 60 ف المية

بس انا معاك ف ان الامر مستحب ما لم يصحبه ضرر

-------------

بنات أفكاري

ولوهاتكلم عن رايي هاقول لحضرتك ماهو لو الناس لاقيه اللي يزن على دماغهم في امور دينهم مش هايسمحه بعد كده باي زن من نوع اخر وهايقدروا يتخذوا قرارتهم على حسب مرجعيتهم الدينيه وبعدين ماكن لمؤمن ولا مؤمنة اذا قضى الله ورسوله امرا ان يكون لهم الخيرة من امرهم يعني ماعلينا الا السمع والطاعة لله ورسوله ورسولنا صلى الله عليه وسلم قال ان الامر مستحب وروي انه ختن بناته لكن انا برده مع الراي اللي بيقول لو فيه ضرر صحي للفتاه او لو هي مش محتاجة للختان يبقى خلاص غلب راي الطب على الدين لانه فى مصلحة المسلم ودي حاجة دينا مامنعهاش يعني زي ماخونا عصفور قال ان الموضوع يختلف من بنت لبنت يعني انا اخترت الاختيار التاني

والله بارك الله فيكي فعلا كلامك كله مظبووط ومش محتج مني أي تعقيب

----------

مدام بهلولة

وانا فرحان جدااااااااا بمشاركتك واهتمامك والله

----------

جهينة

فيه وجهتين نظر للموضوع د ااولا بما اني طبيبه احب اعرض عليك وجه النظر الطبيه طبعا ملوش اي صفه صحيه ولا يضيف اي شيء من هذه الناحيه بل بالعكس ضرر اكبر من نفعه دا اذا افترضنا انه ليه نفع من الاساس وكتير جدا بيؤدي والي توشوهات وامراض وانتقال امراض خطيره جدا زي فيروس سي الي بيصيب الكبد والي بينتقل من الادوات الي مش متعقمه لانك اكيد عارف ان المواضيع دي بتم في ظروف صحيه سيئه تشابه التعامل مع الحيوانات

كلام حضرتك ده على اعتبار ان من يقوم بهذه العملية ليس بطبيب او طبيبة الكلام ده بيحصل بس عند الداية وطبعا مرفووووض تماما

أما وجهة نظرك الانسانية فبصراحة مش ده هدف طرحي للموضوع ومش عايز اتطرق ف الكلام عن حقوق المرأة وهل الختان يحفظ للمرأة عفتها أم لا .. أنا أناقش الموضوع من ناحية أخرى

بقية كلام جهينة

حاجه تانيه احب اضيفهالك ونسيتها فيه فرق مكبير بين القراهن والسنه القران احكامه وقوانينه شامله لكل زمان ومكان والحديث الشريف اكيد كدا برضه لكن بعض الاحاديث كانت بتقال لظروف معينه كانت سائده في هذا الوقت ويعني كل حديث وله وضعه يا اخي الكريم وما يصلح في زمانهم ليس بضروره ان يصلح في زمانا

أولا متخافيش مش هتتعرضي لهجوم ولا حاجة احنا بنتناقش مش أكتر

واسمعي لقول الله عز وجل

وَلَقَدْ صَرَّفْنَا فِي هَذَا الْقُرْآنِ لِلنَّاسِ مِن كُلِّ مَثَلٍ وَكَانَ الْإِنسَانُ أَكْثَرَ شَيْءٍ جَدَلًا

ربنا سبحانه وتعالى يقول ( للناس ) ولم يحدد أو يفرق أو يقول لكم أنتم يا أصحاب محمد ..

ثم ان مفيش فرق كبير بين القرآن والحديث إلا في أن القرآن هو كلام الله سبحانه وتعالى والحديث هو كلام النبي صلى الله عليه وسلم .. وعلى فكرة احانا منقدرش نعيش بالقرآن لوحده من غير الحديث ولا العكس

وبخصوص موضوع الختان أنا عايز اعرف بجد ايه اللي جد ف الموضوع أو في جوانب الموضوع يعني ويخلينا نقول انه لا يصلح لزماننا ده .. هل تغيرت صفات الانثي بيولوجيا حتى نقول أنه اصبح الامر مختلف ؟؟

انا بشكرك جداا لمشاركتك وانتي مش بترغي ولا حاجة بالعكس ده رأيك وانا بحترم رأيك جداا بس ياريت تفكري ف ردي كويس

--------

صاحب البوابة

شكرا جزيلا على ذوقك ومرورك أسعدني بالفعل

--------

استاذ بهلول

الف شكر لأهتمامك وياريت كنت قلت حضرتك شاركت بأنه رأي

---------------------

كلمة أخيرة

ــــــــــــــــــ

انا لست مع من يرى بوجوب الختان وفي الوقت ذاته انا ضد فكرة تحريمه .. وأرى أن من يقول بتحريم الختان فقد اتهم النبي صلى الله عليه وسلم واتهم رسالته بالنقص .. فهل يعقل ان يكون الأمر محرما ولم يبلغنا النبي بهذا ؟؟ حتى لو قال البعض أنه لا يوجد حديث يفيد باستحباب أو وجوب الأمر ( بالرغم من وجود أحاديث ) فالأصل ف الأشياء أنها حلال ما لم يرد نص بالتحريم .. فمن أين أتو بالتحريم

وبعدين يعني اشمعنى الختان اللي تقوم الدنيا عليه .. وسبنا أشياء كتيييرة أوي محرمة بنصوص قاطعة مانعة لم تقوم عليها أي حملات

ليه مش تقوم حملة ضد القنوات الفضائية التي تبث سمومها في قلوبنا وعقولنا وتدمر عقيدتنا وأخلاقنا

ليه مش تقوم حملة ضد الكاسيات العاريات صويحبات الفيديو كليبات اللي أقل شيئ يقال عنها أنها اباحية

ليه مش تقوم حملة ضد الرشاوي والموظفين معدومي الضمير

ليه مش تقوم حملة ضد كل واحد مش بيراعي ضميره ف شغله و الموظفين اللي غاويين يعطلو مصالح البشر بكسلهم واهمالهم

وغيره وغيره وغيره

سيبنا كل ده مما اجمعت العلماء كلها على تحريمه وجينا نحرم حاجة لم يحرمها النبي صلى الله عليه وسلم

فبأي عقل نقبل هذا الكلام

إنا لله وإنا إليه راجعون

لا أريد أن يظن البعض أني انتمي لأي تيار أو حزب ديني

فليس بالضرورة كل من يغار على دينه أن يكون منتميا لحزب أو تيار

وإنما أنا مسلم وكفى

مسلم كما سماني ربي عز وجل

وأدعو الله سبحانه وتعالى ان يكشف عنا ما نحن فيه من فتن وابتلاءات

وسامحوني على الإطالة

وتحيتي لكل شخص وصل لهذا السطر وقضى وقتا في قراء الموضوع

جزاكم الله كل خير

Total Pageviews