Tuesday, December 16, 2008

ياريت نهدى شوية

كل اللي احنا فيه دلوقت مش لاقي له إلا تعبير واحد
وهو اللي واقف ف زوري بصراحة ونفسي اطلعه

اللي احنا فيه ده
ـ قُصر ديل ـ

شكلنا وحش اوي واحنا بنعمل زي المثل اللي بيقول
ـ لما العجل يقع بتكتر سكاكينه ـ
ومش فاهم ازاي مش واخدين بالنا من حاجة زي دي
وقد أثبتنا بجدارة أننا شعب وأمة لا تجيد إلا الكلام
والهوجة
وكأن ضرب بوش بالجزمة ده مثلا هيرجعلنا فلسطين
أو هيحرر العراق وبقية الدول العربية من الطغيان الأمريكي
أو يمكن مثلا إسرائيل تخاف على نفسها من جزم العرب
وتقرر إنها تنسحب من غزة بقواتها وبحصارها خوفا من الجزم؟
!!

اه انا شايف إن إهانة بوش على مرأى ومسمع من العالم كله
تعتبر شيء يشفي غليلنا إلى حد ما
لكنها أبدا ليست انتصارا منا على الكيان الأمريكي
أو الصهيوني بمعنى أدق

بيتهيألي نوفر الفرحة العارمة دي لليوم اللي نقدر نعلن فيه للعالم كله
إن احنا امة لا يستهان بها
لافكريا أو علميا
ولا اقتصاديا أو عسكريا
--- --- ---

وده رأيي في الموضوع
مع كامل احترامي لكل المدونين اللي عبروا عن رأيهم واتكلموا عن الموضوع ده
Post a Comment

Total Pageviews