Sunday, September 30, 2007

!انا ليه كده ؟

ساعات بكون متردد في حاجات مينفعش الواحد يتردد فيها .. مواقف متستحملش تردد لازم الواحد ياخد قرار ايجابي مع نفسه في نفس اللحظة اللي بيحصل فيها الموقف .. لأنه لما بيسكت ويبقى سلبي الموقف بيعدي خلاص ومش ممكن يرجع تاني
والمشكلة ان السكوت في بعض المواقف ممكن يسبب ضرر للغير ومن غير قصد

انا هحاول اوضح عشان بجد عايز حد يقولي ايه العمل في المشكلة دي

ساعات بشوف ادامي اشخاص بيعملو حاجة انا عارف ومتاكد ان الحاجة دي غلط ومش صح سواء اذا كان ناس اعرفهم او معرفهمش لكن ممكن وسهل اوي اني اتكلم معاهم واحاول اوضح لهم الغلط اللي بيعملوه .. وطبعا محدش يفهم من كلامي ده اني انا اللي دايما صح ومش بغلط وكده .. لاء طبعا انا اكتر واحد ف الدنيا دي بيغلط .. بس الفكرة اني باخد المسألة من باب :: من كتم علماً ألجمه الله بلجام من نار :: وده حديث عن النبي صلى الله عليه وسلم ... والمشكلة بقى واللي بيخليني متردد في الحكاية دي اني بخاف اللي ادامي يزعل او ياخد كلامي بشيء من الحساسية والكلام يجي بنتيجة عكسية مع اني الحمد لله بفضل الله سبحانه وتعالى لما بتكلم مع حد في حاجة بيكون اسلوبي هادي جدا ودايما بحاول مخليش اللي ادامي يحس اني احسن ولا اعلم منه لأن بردو الواحد في حاجات كتير اوي بيعملها غلط زي ما قلت
ولسة دلوقت حالا قبل ما اكتب الموضوع ده حصل معايا موقف هو اللي استفذني وخلاني عايز افضفض لأني بجد اتخنقت اوي من نفسي .. كان واحد بيصلي ادامي في المسجد وللأسف في حاجة عملها تخلي صلاته غير صحيحة وعليه الإعادة .. لكن للأسف أحرجت جدااا اني اكلمه وحاولت استجمع شجاعتي بس بردو للأسف مقدرتش
انا عارف ان كده غلط ومش كويس لشخصية الواحد .. وكمان زي ما انا احب ان اللي ادامي ينبهني عن خطأي وينصحني، واجب عليا انا كمان اني اعمل كده مع غيري .. ولا إييييييييييه ؟؟

وانا بصراحة بقى من خلال التدوينة دي بنصح أي حد يحصل معاه موقف يقدر ان يقول رأيه فيه ميعملش زي حضرتي ويتكلم على طول .. وياريت لو حد عنده حل نفساوي وعملي كده يخليني اتخلص من المشكلة دي يقولي .. احنا مش صحاب بردو ولا ايه

:) :)

37 comments:

عصفور المدينة said...

أحيانا بيكون فيه اعتبارات توحي لك أن نصيحتك لن تقبل أو سوف تسبب ضررا
ففي هذه الحالة يجب عليك التفكير في الوسائل التي تحقق القبول للنصيحة إن شاء الله مثلا تكلم شخص وسيط يكلم الشخص الذي ترجو نصيحته

أما إذا كام المانع هو الحياء فاعلم أن هذا حياء كاذب والحل النفسناوي ياراجل يا طيب أن تتذكر لو أن جميع الناس عملوا كدة شكل الدين حيكون عامل ازاي بعد 50 سنة

Doba said...

انا سعيدة بمدونتك وسعيدة بمعرفتك
انا بحس ان لما الواحد بيكون عاوز ينصح حد ان الشيطان بيصورك شكل الحياء او الخوف من مواجهة الآخرين وانهم ممكن يعقبوا على كلامك بشكل سلبى

لكن مع كل احترامى ليك بتفرق فى المواقف
يعنى لما كنا فى الكلية ووادة مبينة شعرها واخت منتقبة وجاية تنصحها فعادة مكنتش بتقبل النصيحة واقل شىء تقولها دى حرية شخصية

لكن هطبق على موقفك - انت بتقول انه شخص وبيصلى معاك وفى المسجد - يعنى هو بيحاول جاهدا انه يغالب الشيطان وبيصلى باقصى جهد عنده لينال رضى ربه وانت بنصيحتك هتاخد ثواب وهتخلى صلاته صحيحة - اقصد ان الموقف مثمر

من رأى منكم منكرا....اعتقد انك عارف باقى الحديث

كل لما متقدرش تتكلم خد قرارك وتوكل على الله وتحدث مع من امامك ولتستعذ بالله من الشيطان الرجيم اللى هيحاول يوقفك ويقولك لالالا

نواياك جميلة وواضح ان ربنا أعطاك هبة الحديث السلس فلا تكن بخيلا ولا تستخدم عطاياه الجميلة

تحياتى
هبة

محمد عبد الرحمن said...

سبقنى أخى الكريم عصفور المدونات
تأكد أخى أنك لست وحدك تعانى هذه المشكلة أنا أيضا أحيانا أجد نفس الشعور ولكنى أخاطب نفسى هل لو كنت فى موقف محتاج فيه للنصيحة قطعا سأنتظرها أن تأتى بأسلوب مناسب وبكلمات تشعرك بحب الناصح وخوفه علي وبالتالى لا يمكن أن أتوانى عن التلبية
أقدم أخى فالناس كلهم بين ناصح ومنصوح

البنت الشلبية said...

ازيك يا اخى الكريم
المفروض انك متخافش فى الله لومة لائم
عامة شكرا على البوست وربنا يقوينا على قول الخير دايما

ذو النون المصري said...

انا مثلي مثلك تماما
زي ما بتعمل انا كمان با اعمل
لكن المشكله مش فش شخص من ترك توجيه النصيحه بالدرجه الاولي بل هي ايضا تمتد لشخص من ستصله النصيحه
انا مثلا مريت بتجارب رايت فيها الناصحين قليلي الادب و متامرين علي خلق الله الخ لان من اتجهت اليه النصيحه صار لا يقبل النصيحه اصلا
الناس لا يحبون الناصحين
لان في ثقافتنا الفاسده صار كل واحد يرغب في عمل و رسم صورة نفسه علي غير حقيقتها امام الناس و النصيحه في عرفنا علي الملا فضيحه و للاسف صارت علي غير الملا ايضا فضيحه
اذن المشكله في الناصح و المنصوح

الأستاذ said...

سلام عليكم
كلنا بيحصل معانا كدة والله وكلنا برضه بنبقى عايزين نتصرف ونتحرك أو نعمل حاجة وبرضه مش بنعملها غير بعد فوات الأوان أو نقول ليه معملناش كذا لكن دي بترجع لسرعة البدية أو إن خايفين من العواقب
ولكن يجب أن نتصرف بحكمة
وشكراً جداً لزيارتك الجميلة دي ومستني زيارة تانية علشان البوست الجديد

غمض عينيك said...

المشكلة ياباشا مش في النصيحة
المشكلة في الاسلوب
لان في ناس كتيرة بتفهم النصيحه على انها انتقاد او فذلكة او فرض رأي
الفكرة انك ازاي توصل النصيحة دي بحيث تتلائم مع كل واحد
ولو عرفت تظبطها يبقا خلاص المشكلة هتتحل

تحياتي ليك
محمد سمير

عـمـرو قـطامـش said...

زاد الله ايمانكم
و بارك فى الصالح من اعمالكم

Lapa said...

TOP PORTUGUESE UNIVERSAL WRITER: CRISTOVAO DE AGUIAR.

He has, also, translated into Portuguese the Wealth of Mations by Adam Smith.

He has been awarded several prizes.

Don't forget the name of this great author, you'll be hearing of him soon.

Thank you for spending time in Universal Culture.


Please don’t erase this coment from your blog.

Thanks for visiting

واحده من الناس said...

ماهو ضعف ايمانا ده اللي جايبناا ورا في كل حاجه...
قال النبي الكريم:
"والذي نفس محمد بيده لتأمرن بالمعروف ولتنهون عن المنكر ، أو ليوشكن الله أن يبعث عليكم عقابا منه ثم تدعونه فلا يستجاب لكم"
صدق رسول اله صلى الله عليه وسلم

ربنا يقوي ايمانا وينفع بينا الاسلام والمسلمين

حاول تفتكرنى said...

اهلا بالرائع

عندما أدخل مدونتك أشعر بأن اقلامنا صدأة ، فلديك مفردات ، لا يستطيع أحد محاكاتها ، تنقلنا من حالة الاستغراب إلى حالة الاستغراق فى لحظات
تحياتي أخى الكريم

حياة الأحلام said...

أولا السلام عليكم

الف مبروك على تغير الاوبشن كده الصفحه سريع وخفيفه جدا وشكرا أنك قريت كلامى وخدت بالك من الملاحظه

ثانيا بجد موضوع جميل اللى بتتكلم عنه ولو أنت بتقول أنا كده ليه ؟؟ صدقنى أنا كمان بقول أنا كده ليه بس هى مشكله طبيعه شخصيات يعنى أحنا يمكن بنخاف على أحاسيس الناس أوى بدرجه زياده وكمان أنا عن نفسى بتكسف علشان كده بنخاف نقول أى كلمه حتى لو صح علشان ما نزعلش حد

بس أنا بحاول يعنى لما أشوف حاجه غلط على قد ما أقدر بطريقه بسيطه أوصل الكلام علشان أحس أن أنا عملت اللى عليه واللى يرضى ربنا

ولو كل واحد أعطى النصيحه وبصراحه من غير زعل كل واحد هيعرف عيوبه ويقدر يحسن منها والدنيا هتبقى أحسن

وفى موضوع القرارات برضه التردد حاجه وحشه جدا ونفسى حد يعرف طريقه أقدر أوصل بيها لقرارات بطريقه صح ومن غير تردد

موضوع جميل وعايز كلام كتير وأنا طولت

تحياتى ليك ويارب يكون رمضان أجمل وأجمل وكله خير

juliet2m said...

الموضوع جميل اوي

ياريت تزورني وتقولي رايك

سلامااااااااتي

juliet2m said...

والله انا قريت الموضوع
بس انا مش عارفه اقول لك ايه
لان انا عندي نفس المشكله تقريبا
يمكن انت ساعات بتجمع قوتك وتنصح الي اخطا لكن انا مش بقدر
لان فيه ناس كتير مبتعتبرش دي نصيحه
وبتفتكر انك بتتفلسف عليهم
انا بجد اسفه علي اللي حصل بس بجد مكنتش لاقيه كلام
مستنيه تعليقك واتمني متكنش زعلت

juliet2m said...

مرسي اوي لزوقك
واتمني تكرر زيارتك تاني
يهمني بجد اعرف رايك
هستنى تعليقاتك


سلاماااااتي

am i kind said...

سلام عليكم ممكن اقولك رائي انت كدة كويس اوي انت علي قد مابتقدر
بتغير حاجات غلط حواليك واذا كانت مشكلتك انك في مواقف معينة مش بتعرف
تقول النصيحة بتاعتك للي قدامك فانا عندي حل.............ممككن تقول نصيحتك بطريقة غير مباشرة
يعني تقول للي قدامك انا مش بحب اعمل كذا علشان كذا اومثلا تقوله ان في واحد صاحبك عمل حاجة غلط وانت قولتله كذا يعني تدي اللي قدامك النصيحة
بطريقة غير مباشرة حتي لوهو فهم ان الكلام عليه هيحصل حاجة من اتنتين ياما هتتقلب هزار ياما هيعديها علشان ميحرجش نفسه بس اكيد مش هيزعل منك لان انت بتقصد خير خصوصا اننا في رمضان والناس شوية قلوبها مفتوحة ..............اسفة جدا جدا علي تطويلي

Hannoda said...

أولا أنا سعيده جدا بزيارتي للمدونة ده و حابة جدا حاجات كتير فيها

أما عن المشكلة اللي بتتكلم فيها فهي كانت عندي و مش عارفة ايه اللي غيرني و خلاني بقيت عادي .. اللي بحسه بقوله.. لكن من يوم ما اتغيرت اكتشفت اني كنت حارمة نفسي من متعة كبيرة جدا بدون أي سبب مقنع


بس اللي ممكن أفديك بيه هو إن أي شيء بيصدر عنن الإنسان باحساس و اخلاص بيوصل لأي انسان بسرع جدا و بدون أي تدخل و لا تخطيط

ومادام كلامك اللي بيحركه جواك احساس حقيقي و لوجه الله يبقى أكيد مافيش أي قلق.. ربنا يعينك على تغيير اللي بيدايقك و يعنك على حسن عبادته وذكره

تحياتي

اسكندراني اوي said...

بجد دي مشكله
انا شخصيا بواجهها
في احيان كتير
بس مش عارف لها حل

ياريت تلاقي لنا حل معاك

تحياتي

Unknown said...

انا برضه محبش اقول لحد انت غلطت بس ساعات بملك الشجاعه و كتير لأ دي حاجه على حسب الشخصية بتاعتك و شخصيه اللي قدامك

Anonymous said...

كاسبر

عايزة أقول حاجات كتييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييير بس مش مجالها دلوقتى.

أنا عندى نفس المشكلة. باين الموضوع ف الجو والله يا كاسبر.
أنا عن نفسى بحس بإحراج انى أكلم حد و هوه ممكن ميتقبلش النصيحة. و ده راجع انى مش جريئة.أعتقد دى مشكلتى.و بالرغم انى عارفاها إلا إنى مش عارفة الحل.أو مكسلة أدور عليه.
حبقى أجيلك تانى.بس ناو عندى مذاكرة بقى.
استا برونتو.أديوس

ftataljanna said...

السلام عليكم

معلش يا اخى الدراسة هى اللى واخدانى فعلا

اعذرنى

اصل بيقولوا على سنة تانية عندنا البكالوريوس الصغير

وبيني وبينك الحكاية معصلجة كده من اولها ربنا ييسر

المهم

الحكاية دى عند ناس كتير اوى
وساعة تصيب وساعة تخيب زي ما بيقولوا
يعني وقت تلاقيك كده اتشجعت وظبطت نفسك ورحت قايل
ووقت تانى تلاقيك بتقدم رجل وتاخر رجل

اما عن حلول

فاكيد انك تستعين بالله وتفتكر الحديث اللى كاتباه الاخت بلا عنوان وتستحضر معناه وتفتكر كمان ان احنا خير امة لاننا امة تامر بالمعروف وتنهى عن المنكر

بس خد بالك يا اخى لان فى ناس مش بتتقبل النصيحة

وفى ناس بتتقبلها بس بتتجرح بسببها

فخد بالتعريض يعني

زى قصة الحسن والحسين رضي الله عنهما لما كانوا عايزين يعلموا واحد الوضوء لان وضوءه كان غلط

فاتفقوا انهم يروحوا للراجل ويقولوا له ان هما الاتنين بيتخانقوا على ايهم وضوئه احسن من اخيه وتوضئوا هما الاتنين قدامه

فالراجل فهم

فخذ بالتعريض وبكده تبقى ولا بتحرج نفسك ولا بتضغط على نفسك ولا بتحرج اللى قدامك وفى الغالب هو ده السبب اللى بيخلي الانسان يتراجع


وجزاك الله خيرا

وادع لى

soka said...

السلام عليكم
كل سنه وانت طيب
على فكره مشكلتك دى بتحصل لى بس الحمدلله مش كتير على حسب ما اعتقد يعنى
ساعات لما بحب اغصب نفسى على حاجه بحلف عليها عشان اضمن انى انفذ الحاجه دى
والحلفان ده بيبقى فى عدم تركيز او ادراك للموقف لحد ما اورط نفسى بس فى الصح الحمدلله وبضطر انفذ حلفانى طبعا
ربنا معاك
تحياتى....

Hadota ... حدوتة said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اهم حاجة
تتحدى نفسك لما تصر على حاجة
يعنى تقول انا هبقى شجاع
ولما يحصل موقف يتطلب كده انسى نفسك خالص
وانفصل عن ذاتك واقتحم الموقف
اهم حاجة التحدى

تحياتى

el_assel said...

اعتقد ان دي بقت حاجة منتشرة جدا
الا وهي اللامبالاة
وما بقاش في حد بيهمه حد تاني
خلاص كل واحد بقي في حاله وخلاص
انا مرة شوفت واحد بيضرب واحدة علي البحر
ومافيش حد كلمهم حتي
مافيش حد تدخل
الا انا وواحد صاحبي
مش عارف ايه اللي حصل
كل سنة وانت طيب

Banota said...

I think this problem faced more people .. bas momkin yekoon el 7al beta3ha howa anana ne2ool ele yerdy rabna w yere7na w betre2a matgra7esh ELE 2OSadna w aked howa hay2bal el nase7a .. fe mawkef mara 7asaly ana fakra any kont mara basaly fe el game3 bas mosh sa7 ya3ny kont fe el rak3a el a5era mosh ba23od sa7 fa gat bent te2oly betre2a ya3ny b sara7a 5aletny karha asly bara el beit tany .. el mohim ana aslan ma5tesh mnha fayda la ana 3reft haya eih el sa7 w 7aseet any kreht kol el banat ele be5mar ba2a w keda bas fe mara tanya w ana basaly gat bent nasa7tny b tare2a mohzaba awy 2aletly ana kont ba23od keda zayak bas lesa 3arfa any kont 3`alt w el sa7 el 2a3da keda w kanet bashosha keda w ana begad ya3ny mn sa3tha wallhy w ana basaly keda zay ma haya nasa7tny .. anyway i wanna tell you ank 2ool ele yeraya7 dameerk b tare2a mohzaba w 5alas w akeed howa haytqablha 7tha lw mosh 3amal beha la2nk anta agbrto 3ala a7teramak mn esloob kalamk :)

فى القلب said...

انت عارف كلنا بنتعرض للاحساس ده

ده فكرنى بموقف أتعرضتله فى صلاه العيد

لقيت سيده أظافرها مدهونه بالطلاء و تقوم بصلاه العيد
و أنا أعلم أن طلاء الأظافر يحجب الوضوء

ترددت كثيرا لأسألها هل و ضعتيه قبل الوضؤ أم بعد الوضؤ
ثم أستجمعت نفسى لانى تذكرت أنى سوف أنقظها هى

و سالتها و كانت لا تعلم و شكرتنى على ذلك

و ااحسست بالراحه بعدها

عندما تقدم على أمر كهذا لا تفكر بالذى امامك بل فكر فى الدين و كيف تحافظ عليه

mohand said...

السلام عليكم

انصحه بشكل انك بتحبه وخايف عليه وعلي مصلحتة

اعتقد انه هيتقبل


علي فكره المدونه هنا تقيله قوي في التحميل


وانت عامل ايه؟

klmat said...

كل سنه وانت طيب وربناراضى
عنك وانت راضى عن نفسك
انا اول مره ازور مدونتك وهى رائعه
وانشاء الله اداوم على الزياره لوسمحت لى

اعتقد ان اعلبنابيتردد قبل النصيحه
للخوف من ردود الافعال اللى تجرح وده
مش عيب لازم نفكر قبل النصح فى شخصيه
اللى حاننصحه لوحد بنعرفه حاتكون اسهل وحاننصحه بطريه تتناسب مع شخصيت
لو حد منعرفهوش ممكن بطريقه غير مباشره
وليست على الملأ وكون انك بتفكر كده
لأنك انسان حساس وخايف تجرح مشاعر الغير او حد يجرح مشاعرك وده مش عيب
ممكن نفكر لو انا كنت مكان الشخص
المحتاج النصيحه كنت احب اللى حاينصحنى يقوللى ايه
بدل الاماكن وفكر ايه الاسلوب اللى تحب حد ينصحك به
البوست رائع ومفيد وبيمسنا كلنا
تحياتى وسلامى لك

sahr said...

انا كمان كده
بس لما الموضوع بيستفزني اوي مااقدرش اسكت

مـحـمـد مـفـيـد said...

قد مررت عندي مره وللاسف ولضيق الوقت لم أتابع هذه المدونه البديعه لكن أعدك بالاستمرار هنا كثيرا لانها مدونه محترمه جدا

فكلنا ذلك الرجل الذي يعيش في تردد دائم في ظل الصراعات الحيايته

Anonymous said...

الاخ العزيز
من اجمل الاشياء اللى ممكن يعملها الانسان هى النصيحه
وانا من رايى مفيش حد يزعل من النصائح بالعكس من حق الانسان يفرحومن حقك انت تكون فخور انك بتنصح وماتخافش ان الشخص اللى قدامك ممكن يزعل لا بالعكس ممكن يكون هو مستنى حد ينصحه ويقول له ان اللى بيعمله خطأ ولابد من الاعاده
جزاك الله كل خير اخى العزيز
رمضان كريم

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

انا مش عارف بجد والله اشكركم ازاي على تفاعلكم واهتمامكم بالموضوع
اد ايه والله استفدت من كل تعليق في التعليقات ربنا يبارك فيكم ويجازيكم خير يا احسن ناس ف الدنيا

عصفور المدينة

Doba

طال الليل

البنت الشلبية

ذو النون المصري

الاستاذ

غمض عينيك

عمرو قطامش

بلا عنوان

حاول تفتكرني

حياة الاحلام

جوليت

الطيبة

هنودا

اسكندراني

محمد صبحي

كوين

فتاة الجنة

سوكا

حدوتة

الاصيل

بنوتة

في القلب

مهند

كلمات

سهر

محمد مفيد

دينا حامد

مفيش حد ساب تعليق الا واستفدت بيه فعلا

كل سنة وانتم طيبين

أميرة محمد محمد محمد said...

اخي امال والام
لست وحدك في هذه المشكله فانا غارقه فيها لدرجه اظل الوم نفسي واتهمها بانعدام الدين والتقوي
انت زيي انا برضه بشوف ناس بالهبل بتغلط في الصلاه ومش عارفه ليه مش بقولهم

اعتقد انه لو كان اسلوبك بالفعل هادئ وليس منفر فتوكل علي الله ولا تاخذك في الله لومة لائم ومن يغضب فانه الخاسر
طبعا انا باقول الكلام ده لنفسي قبلك

ربنا يكرمنا جميعا

سلوى said...

مشكله تحدث للجميع .. ولكن الصمت لا يجدي نفعا
ولأني مجربه الموضوع
ستجد نفسك بعد الصمت تلوم نفسك وتعنفها
وتقول يا ليت
إذا إعمل سفر عبر الزمن
بمعنى عندما يحدث موقف ما يلزم فيه أن تلفت نظر الذي أمامك لخطأه
أولا فكر ماذا يحدث إن لم تتكلم ... ستلوم نفسك وتشعر أنك قصرت
إذا تكلم
ولكن كيف ؟
تكلم وانصح بالحسنى وبهدوء وفي السر ليس أمام أحد حتى لا تجرحه
وتكلم بيسر وببساطه وإن استطعت أن تلفت نظرة بطريق غير مباشر
فيكون طبعا أفضل
والحقيقه أن الأخوة أفاضوا في الأمر بارك الله في الجميع
ووفقك الله أخي الكريم
وهداك لما فيه الخير

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

أميرة محمد

نورتيني طبعا
وربنا يعلمنا جميعا ما جهلنا من امور ديننا
جزاكي الله خيرا على كلماتك مرورك الكريم

سلوى

نورتيني يا سلوى
وشكرا بجد والله وصفك حلو اوي
وجميلة حكاية سفر عبر الزمن دي

انا مش عارف اشكركم ازاي بس على النصايح الرائعة دي والله انا فرحان ان ليا اصحاب زيكم

Ahmed Essawy said...

تماما مثلي احيانا كتير ... ببقي زعلان من نفسي لاني شوفت حاجه غلط و متكلمتش ...
لان دا اضعف الايمان
...
بالنسبه لموضوع الصلاه .. انا قبل كدا مرتين واحد كلمني علي حاجه في الصلاه...
و تقبلتها بصدر رحب ...
مفتكرش في حد في مسجد و مفروض واهب قلبه لله و يرد عليك غلط ..
توكل علي الله في المره الجايه .

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

شكرا يا احمد على زيارتك وتعليقك الجميل

وانا فعلا بدأت اتجرأ شوية
انا كنت متردد قبل ما اكتب الموضوع ده
بس بصراحة استفدت كتير جدا من ردودكم ونصايحكم

شرفتني يا احمد والله

Total Pageviews