Sunday, November 4, 2007

فترة أعاني فيها من نفسي

ربنا لوحده بس اللي يعلم أد ايه أثر فيا خبر وفاة بهلولة ولسة لحد دلوقتي مفوقتش من الصدمة .. الحمد لله أنا أعلم انه قدر الله ومحدش مخلد في الارض وكلنا هيجي علينا اليوم ده مفيش شك .. لكن المفاجأة هي أصعب ما في الموضوع فعلا .. دلوقتي لما بدخل مدونتها ( في الحقيقة بكون متعمد الدخول ) بفضل ابص على كل اركانها واقرا الكلمات اللي كتبتها بإديها واقرا آخر رد كتبته في التعليقات .. يااااه دي كانت قاعدة زي ما انا قاعد كده وبتكتب زي ما انا بكتب دلوقت .. ربما كانت بتكتب رد على تعليق ومنتظرة رد صاحبه عليها .. ربما كانت محضرة فكرة موضوع في دماغها أو في الدرافت وناوية تنزله بس لما تفضى بقى
وفي لحظة .. يأمر الله ملك الموت بقبض روحها
فيصبح كل ما أعدت له حطاما زائلا
!! لن ينغعها منه إلا ما كان في طاعة الله فقط

يجيلي شعور رهيب بالخوف من الموت .. رهبة .. دهشة .. صمت
بفكر في حالي دلوقتي دلوقتي .. ايه موقفي دلوقت مع ربنا لو قبض روحي في الوقت ده ؟ .. حتى وانا بكتب الكلمات دي .. كشف حسابي هيكون عامل ازاي ؟ .. يمكن اكون بعمل حاجات كويسة .. آه يمكن .. لكن الحاجات الوحشة اكتر واكتر بكتير .. وده طبعا ما أعلمه .. والمصيبة الكبيرة في دنوبي اللي معرفهاش او اللي مزينهالي الشيطان على إنها مش ذنوب وهي كبائر وحاجات تودي ف دهية .. يارب سترك

-------





أنـا الــفقير إلـى رب الـسمـوات أنا المُسيــكين فـي مجموع حالاتي
أنـا الــظلوم لنفسي وهي ظالمتي والخير إن جاءنا من عـنـده ياتي
لا أستطيع لـنفسي جلـب منفعة ولا عن النفس في دفع الـمـضـرات
ولـيـس لـي دونه مـولـى يدبرني ولا شـفيـع إلـى رب البـريات
إلا بإذن من الرحمن خـالقنا رب السماء كما قد جا في الآيـات
ولســت أمـلك شـيـئا دونه أبدا ولا شريك أنا فـي بـعـض ذراتي
انا العُبيد الذي ما زلـت مفتقـرا إليك يا سيدي فارحم مناجاتـي
أنا الذليل أنا المـسكيــن ذو شجن قد جيـت مـرتـجيا تفريج أزماتي
أنت المغيث وأنت المستعـان ولا تخفى عليك إراداتـي وغاياتـي
أنت القدير على جبري بوصلك لي أنت العليــم بأسـرار الخفيات
أنا الكسير أنا المـحتاج يا أملي جد لي بفضلك و اصفح عن خطيئاتي
أنا الغريب فـلا أهـل ولا وطــن أنا الوحيد فكن لي في ملماتـي
أدعوك يا سيدي يا مشتكى حزني يا منقذي يا مغيثـي فـي الـملمات
فانظر إلى غربتي وارحم ضنا جسدي يا راحم الخلق حقق فـيـك رغباتـي
أنت الرحيـم وملجا مـن يلوذ به الكاشف الغم القاضي لحـاجاتي
وعبدك المشتكي والمرتــجي فرجا يا سامع الصوت فاسمع شكايـاتي
وليس إلا إلـى الرحمــن ملتجئي فهو العليم بأحـزاني وآهاتي
وأنت يا سيـدي يا منتهي أملي تدري وتعلم مقصــودي ونـياتي
والحمد لله ملىء الكون أجمـعه ما كان منه وما من بعده ياتي
ثم الصلاة على المختار من مُضر خير البرية من ماضٍ ومن آتي

25 comments:

بنات افكارى said...
This comment has been removed by the author.
حزيــــــــــــــــــن said...

انه نفس السؤال الذى يحاصرنا ولا نعرف اجابته الا عند الموت

كرم مسلم said...

السلام عليكم

لله ما أخذ وله ما أعطى وكل شىء عنده بأجل مسمى فلنصبر جميعا ولنحتسب

ربما بموتها يكون دافع للكثير على تغيير حالهم فى دنياهم

اللهم غير الحال الى أحسن حال

ma 3lina said...

أعانك الله على تجاوز هذه الفترة والاستفادة منها .. وياريت أكون مثلك .. أفكر دائما في الموت ولا اتوقف عن العمل في الدنيا ..

واستبشر خيرا .. فإنك تقدم على ملك رحيم غفور .. إن وجد من عبده خوفا ورجاءا .. أنعم عليه بواسع فضله بالمغفرة والرحمة

Unknown said...

انت تخشى النهاية وهناك من يشتاق إليها سبحان الله


يا من يرى ما في الضمير ويسمع
أنت المعد لكل ما يتوقع

يامن يرجى للشدائد كلها
يامن إليه المشتكي و المفزع

يامن خزائن رزقه في قول كن
أمنن فإن الخير منك أجمع

مالي سوى فقرى إليك وسيلة
فبالافتقار إليك فقرى أدفع

مالي سوى قرعي لبابك حيلة
فلئن رددت فأى باب أقرع

ومن الذي أدعو و أهتف باسمه
إن كان فضلك عن فقيرك يمنع

حاشا لجودك أن تقنط عاصيا
الفضل أجزل والمواهب أوسع

Doba said...

اللهم احسن خاتمتنا أجمين
فلتقف وقفة حق مع نفسك

اعمل لدنياك كأنك تعيش أبدا واعمل لاخرتك كأنك تموت غدا

تحياتى
هبة

رفقة عمر said...

الرسول صلى الله عليه وسلم قال
كفى بالموت واعظا
فيه ناس بتتدفن موتاهم ولا يتعظون
وانا احسبك على خير ان شاء الله
يكفى احساسك هذا يدل على ان بداخلك خيرا كثيرا
ربنا يحسن خاتمتنا جميعا اللهم امين يارب العالمين

بنات افكارى said...

السلام عليكم
اولا بعتذر على حذف اول تعليق
وثانيا جزاكم الله خيرا على
التذكرة وموضوع بهلوله ربنا يرحمها
اثر فينا جميعا ربنا يحسن ختامنا
ويعدي الفترة دي على خير
لينا كلنا وربنا يفرج همك
ان شاء الله وترجع بتغيير جواك
يجعلك احسن حال من سابق
عهدك ان شاء الله
ونسالكم الدعاء
السلام عليكم

اسكندراني اوي said...

رحم الله بهلوله
الموت قريب مننا اوي
بس احنا اللي ما بنحسش بيه الا لما نفقد حد قريب او عزيز

ولكن الحياه بتستمر

Unknown said...

الموت هو الحقيقة الوحيدة في الحياة
وكمان لما بنلاقي حد عارفينة مات بنصدق ان فعلا ممكن يجلنا وانة مش بعيد ابدا
ولكن ان كان في حياتنا خير يارب يحيينا وان كان شر فا يمتنا
اهم حاجة نموت علي طاعة ويكون اخراعمالنا خيرها
واخر كلمنا لااله الا الله
وبجد بمجرد تقول دعاء سيد الاستغفار وتقول اغفرلي من الذنوب ما اعلمها ولااعلمها خلاص ربنا رحيم
ويكفينا انة ربنا
حاول تخرج من المود دة وبدل ما تخاف حاول تعمل وتصلح من اي حاجة وتستعيذ بالله من الشيطان
يلا سلام

mohand said...

السلام عليكم

استغفر الله العظيم
استغفر الله العظيم
استغفر الله العظيم
استغفر الله العظيم

ومالنا الا المغفره
ولو ثقلت حسناتنا
لن ننال الجنة الا بالمغفرة
ورحمة الله

عصفور المدينة said...

اللهم ارحمها وأعننا على التذكر وأن يكون هذا الحدث واعظا لنا وأن نتجاوز العظة الوقتية إلى أن تكون هذه حالة دائمة

أنسانة-شوية وشوية said...

والله يا اخى نفس الاحساس اللي حسيته ولكن عجلة الحياة ناس بتموت وناس بتحى المهم اننا نعمل لاخرتنا زى ما بنعمل لدنيتنا وما نستسلمش للاحاسيس اللي ممكن توقف عطاءنا.
ندعو الله ان يتغمدها برحمته ويرحمنا اذا صرنا الي ما صات اليه

Anonymous said...

ربنا لا تاخزن ان نسينا او اخئطنا الله ما ارفع مقتك وغضبك عنا

محمد عبد الرحمن said...

نعم أخى كانت صدمة والحق أنى مثلك أدخل المدونة وأقرأ وأضع نفسى مكانها

رزقنا الله الإخلاص وحسن الختام ورحم الله الأخت هدى

NeRmeeN said...

انا لله وانا اليه راجعون

انت فعلا جيبت مربط الفرس...يا ترى احنا حاطين النهاية المفاجئة فى دماغنا ولا لا؟؟؟

ربنا يحسن ختامنا يااااا رب ويجعل احسن ايامنا خواتمها

ربنا يصبر بهلول و يصبر الجميع

تحياتى

klmat said...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ربنا يرحمهاويغفر لها ويصبر اهلها
انا دايما بفكر فى الموت وبخاف منه
وبتمنى اكون فى الجنه
وبتمنى رضاربى
ربنا يقويك ويقوينا جميعا على طاعته
البوست يدل على مشاعر انسانيه
وحس مرهف وخوف من الله
اطال الله عمرك ومتعك بالصحه والعافيه
تحياتى لك

حياة الأحلام said...

السلام عليكم

كلامك صح جدا وفتره كل اللى عرفها بيمر بيها لآنها أنسانه جميله أثرت فى الكل ونفس الحاله اللى أنا فيها بالضبط ..بقعد أفكر أنا عملت إيه لربنا لحد دالوقتى

ولما أقابله هقوله إيه

وبدخل مدونتها وافضل أبص مش مصدقه دى كانت بتكتب تعليقات زينا وبترد علينا وبنرد عليها

وأول كلمه فى مدونتها سعيده يا بشر

سبحان الله الدنيا فعلا مرحله صغيره جدا وبتاخدنا معاها وبتوهنا

يارب يرحمنا ويغفر لينا ولجميع أموات المسلمين

كاميليا بهاء الدين said...

كلنا ياصديقى لايعلم اذا كان سيخرج الهواء الذى تنفسه من لحظة ام ستخرج روحه معه.. ولله حكمة فى ذلك..
(وماتدرى نفس ماذا تكسب غدا.. وماتدرى نفس بأى ارض تموت) صدق الله العظيم

ولكننا نحاول قدر جهدنا ان نكون أقرب الى خط النجاه.. وأملنا كبير فى رحمة ربنا التى وسعت كل شيئ.. فهون على نفسك.. لنا رب رحيم.. كريم.. غفور.. حنان منان.. روؤف .. لطيف..
انظر الى اسمائه الجميلة!! انه سبحانه وتعالى لن يخذلنا ابداً فنحن له مسلمون موحدون .. نحن أمة لا اله إلا الله..

رحمة الله على صديقتك.. اسكنها الله فسيح جناته..

كامى

Desert cat said...

ربنا يرحمها
ويرحمنا احنا كمان

خمسة فضفضة said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ربنا يرحمها ويرحمنا اجمعين

لا نملك الا ان نعمل مخلصين لله وان ندعوه ان يرزقنا حسن الخاتمه

Unknown said...

طبعا لا مفر من ملك الكوت وهو الحقيقة الى كلنا هنشوفها
بس برضة متسبشى نفسك للحالة دة
حاول تخرج منها وتذكر الله كثيرا

مدحت محمد said...

القصيدة مؤثرة اوى
وطبعا الحمد لله
على حالتك بجد
اكيد قربتك من ربنا اكتر
ربنا يرحمها
ويتوفانا واياكم على الاسلام
ويحسن ختامنا
تحياتى

سلوى said...

تصدق إني بالرغم أني لم أكن أعرفها
يعني أنا لسه جديده في التدوين

إلا إني فكرت في كل الكلام اللي ذكرته

و تأثرت بالأمر
وقلت ليه الواحد مايتركش علم ينتفع به من خلال التدوين

أهى حاجه تساعدنا

حاسه إني بلخبط في الكلام
مش عارفه

أحييك على البوست
تحياااااااتي

koukawy said...

انا حصلي نفس الصدمه مع وفاة المدونه العزيزه شيكو
ربنا يحرم موتانا يا رب

Total Pageviews