Sunday, February 3, 2008

تااااج ورغي كتييير

التاج ده عندي من فترة كبيرة اوي كانت باعتاهولي المدونة العزيزة منى البارودي

ملحوظة صغيرة قبل البدء
شكر خاص للأخت
مها على النشيد الرائع اللي موجود على السايد بار ده

استعنا بالله

اسمك؟
محمود

اسم الدلع المشهور بيه وسط أصحابك
حودا .. وفي واحد تاني مش عارف اصله ايه بصراحة (حوكشة) - ومحدش يتريق يا جماعة - هههههه أخويا اللي طلعه عليا وبيناديني بيه أحيانا ـ بس بئالو فترة مسمعتوش منه ـ

كنت طالب شاطر في المدرسة؟
الحمد لله كنت شاطر بشهادة الجميع .. وكنت واد مجتهد كده ومقبل على التعليم ـ الله يرحم بئا ـ .. وكانو المدرسين كلهم بصراحة بيحبوني .. ـ باستثناء مستر ممدوح بتاع الانجليزي ف اعداي ـ .. اصلي كنت شاطر شوية ف اللغة عن بقية الفصل لأني بحبها فعلا .. فكان فاكرني باخد درس عن حد برة .. لحد ما تأكد اني مش باخد دروس .. ومع ذلك بردو اقنعني اني اخد معاه درس وبالتالي بئا يحبني هو كمان هههههه

مجال دراستك؟
التجارة وادراة الأعمال

ايه كانت أحب مادة ليك في المدرسة و الكلية؟
في المدرسة زي ما قلت الانجليزي بس للأسف مهتمتش بيه بعد المدرسة بس اديني بحاول ارجع اظبطها من تاني .. وفي الكلية بقى بصراحة مبحبش ولا مادة لأني دخلت الكلية دي اصلا وانا مكره عليها بس كله بقدر الله طبعا والحمد لله وربنا المستعان

كنت عايز تطلع ايه و انت صغير؟
ااااااااااااااه كده هنقلب المواجع بقى هههههه
والله انا حاليا اصلا بعيش فترة تدهور تعليمي لا مثيل لها في حياتي من قبل .. وانا برجع سبب الحكاية دي إلى اني مكنتش فعلا حاطط هدف معين ف دماغي وانا صغير أو بمعنى أصح للأسف مكنتش مدرك اوي أهمية ان الواحد يحط ف دماغه هدف ويسعى لتحقيقه .. وبالتالي كنت بتعلم وبعيش كل مرحلة تعليمية دون النظر للي بعدها هيكون ايه .. وانا شايف ان دي مسألة خطيرة جداا حصلتلي وبعاني مررارتها اووووي ف الوقت الحالي .. وعشان كده بقول لكل اب وكل ام وكل اخ وكل اخت انهم دايما يحفزوا اطفالهم بحافز وهدف يخلوه دايما ف دماغهم ويعملو طول حياتهم من أجله

اسم مدونتك؟
آلام وآمال

لماذا اخترته؟ و ما هي نيتك من اختياره؟
هو انا مقبوض عليا ولا ايه هههههه
اخترته طبعا لأنه بيجسد معاني كتير في حياتي .. ويمكن تعمدت اني اخلي الآلام قبل الآمال .. وده راجع شوية لحبة حاجات ملعبكة كده بتحصل معايا الفترة دي

صورتك في المدونة ... رمزيتها؟

عجبني ف الصورة حالة التأمل اللي واضحة اوي والممزوجة بشيء من الألم أو الهم أو الحزن أو الحسرة .. ومع كل ده إلا ان خيال الشخص اللي فيها بيوضح انه باصص للسماء .. يعني لسة الحمد لله الأمل موجود ولم ولن ينقطع بفضل الله طالما ان هناك اسباب لبزوغ فجر جديد

هل فكرت في اغلاق مدونتك؟ والسبب؟
هو مكانتش نية للإغلاق بس كنت فكرت فعلا ف مرة اني اديها اجازة بس معرفتش

لماذا دخلت عالم التدوين من الأساس؟
طبعا عشان ارادة ربنا
ولازم هنا اقول ان اللي كانت سبب في المدونة اللي حضراتكو شايفينها دي من بعد ارادة ربنا سبحانه وتعالى
هي (ملكة الجومة) صاحبة مدونة قلم رصاص وجومة.. هي أقدم مني بشوية ف التدوين بس معندهاش وقت للكتابة .. وبصراحة مكنش فيه ترتيب مسبق لإنشاء مدونة وعشان كده مش هينفع اجاوب على السؤال .. لكن طبعا الأهداف بعد كده تعددت واللي من أهمها الكلمتين اللي كاتبهم ف البروفيل

أحلى جملة قيلت لك في وصف مدونتك؟
والله انا شايف ان انا اللي تشرفت فعلا بمعرفة ناس كتير جامدين جدا من خلال التدوين ومدونتي متجيش ذرة في مدوناتهم

التعليقات بالنسبة لك .. أهميتها؟
التعليقات يعني تفاعل وتواصل وتبادل معلومات ومناقشات .. وطبعا بهتم بيها جداا وبتابعها يوميا ودايما بفضل اني ارد على صاحب التعليق في مدونته هو

ما أحلى بوست كتبته؟ ضع اللينك ثم اذكر لماذا
هو انا تاريخي في التدوين مش طويل اوي يعني
بس طبعا في موضوعات حسيت من كلام الناس عليها انها كويسة
موضوع عجبا لهذا العالم
والموضوع التاني تواصل عبر الأثير
لأن الموضوع ده اتسببلي في حكاية اتعلمت منها حاجات كتيييير اوي

أحلى مدونة قرأتها؟
بصراحة ومن غير مجاملة ولا دبلوماسية يعني كتير مش واحدة بس
وكل مدونة لها تأثير مختلف عليا انا شخصيا

حد قل أدبه في التعليق .. عملت ايه؟
الحمد لله محصلتش

إيه اللي هيحصل لايميلك لما تموت؟
اللي اعرفه ان الاميل لو متفتحش مدة اربع شهور بتتمسح كل الرسايل اللي عليه
وسمعت انه بيتلغي بعد فترة أكبر

اديت الباسورد لحد قبل كدة؟
الايميل لاء لكن المدونة اه اديته لحد

ايه كانت علاقتك بيه؟
كل حب واحترام وصداقة وأخوة وكل حاجة حلوة والله

شخصيتك... نوعها ايه؟
انا م النوع اللي مش بيعرف يحكي عن نفسه .. اسأل حد من صحابي

مودك ايه؟
متقلب أغلب الوقت .. وحاليا الحزن مخيم على الأجواء

الأكلة المفضلة؟
الرز الأبيض مع اللوبيا والفراخ .. وخصوصا لما اكون جعان بجد

السفر بالنسبة لك؟
مجربتش السفر اللي يتقال عيله سفر يعني عشان اقدر احدد

صفات أخدتها من بابا
مش عارف بصراحة

صفات أخدتها من ماما
بردو مش عارف

أكتر 6 حاجات بتكرهها
اليهود الصهاينة
الكدب
السخرية من الغير
السجاير
الست اللي صوتها عالي
أغنية مدد يارسول الله لمحمد منير

أكتر 6 حاجات بتحبها
صلاة الفجر جماعة
يوم الجمعة ولمة العيلة
العيال ولاد اخواتي بشقاوتهم وزنهم

المربى بالقشطة
والبليلة بالعسل
والرقاق باللبن
ولا عزاء لأصحاب الريجيم ههههه

الشغل بالنسبة لك
انا الحمد لله بشتغل مع الدراسة أغلب الوقت .. وبرغم ان الشغل متعب فعلا إلا انه بيحسسني بوجودي واني بعمل حاجة ترضيني عن نفسي

ايه الكمبيوتر و النت بالنسبة لك؟
سلاح ذو حدين .. يا اما يرفعو شأن مستخدمهم ويساعدوه على التغيير للأحسن في كل حاجة .. يا إما يغرق في بحورهم ويضيع في غياهب المعاصي والشر

تمرر التاج لمييييين؟
والله التاج ده قديم اوي ومعظم الناس جاوبته
بس طبعا اللي يحب ياخدو يتفضل بكل سرور
وأخص بالذكر
كرم مسلم
My HoPe$
بنات أفكاري

30 comments:

بنات افكارى said...

السلام عليكم

يااااه من زمان ماعلقتش عندك
واول ماجي الاقيك ممرلي تاج كدا
يلا لعله خير وانا شوفت التاج بس
ماشوفتش الرغي الكتير دا ولو رغيت
دي مدونتك ترغي فيها براحتك يعني
المهم اجاباتك ماشاء الله صريحة بس
عايزة اقولك ان ربنا مش بيختار لحد
حاجة وحشة ابدا وربنا يوفقك ان شاء الله والفترة دي تعدي على خير
وشكرا على تمريره بس انا مطحونة جدااا
اليومين دول وكمان امتحاناتي خلاص
بعدها ان شاء الله هايكون فيه
كلام تاني لي فى عالم التدوين والمدونات
اللي وحشني جدااا
السلام عليكم

بنات افكارى said...

ايه دا اول تعليق كمان
طيب ياريت لما يشوفه استاذ
عصفور المدينة يبقى يدعيلي
كتير ان شاء الله

سلام عليكم

رفقة عمر said...

المربى بالقشطة
والبليلة بالعسل
والرقاق باللبن
واخبار الوزن ايه بعد كل دة
عايزين نطمن
انا كمان ادراه اعمال على فكرة
بس فيه حاجه انا باحب ادخل اشوف صاحب المدونه رد على تعليقى قال ايه بجد بضايق لما نش بلاقى رد باحس بعدم اهتمام حتى لو رد عندى فى مدونتى
انا عايزة اشوف الرد على مدونته هو
بقيت الاجابات جميله وقربتنا من شخصيتك اكتر
ربنا ينجحك يارب ويوفقك وييسر لك كل خير اللهم امين يارب العالمين

عصفور المدينة said...

لا وإيه بيمرر التاج كمان
ده التاج ده من سنة 2006 وانا وباشوفه

بس ربنا يبارك فيك وحشتنا فعلا

Unknown said...

ههههههه تخص بالذكر ولا بتدبس بالذكر
ماشي ياحوكشة
تاج قديم فعلا بس مجاليش قبل كدا فاهجاوب علية
وان شاء الله ليك تاج مني انا كمان انا لسةجاية من مصردلوقتي حالا
مالحقتش اول كومنت ياريت تبقي تطمني عليك
واجباتك حلوة بس اكيد يعني اخدت حاجات من طنط ومن انكل مش معقول ماخدتش
وفعلا مش كل الاوقات هتفتكر ترد عند حد في مدونتة وساعات ناس مش بتفهم كدا وتزعل لعدم الرد وفي الاول ولاخر
انت حر في الطريقة بتاعت الرد
وان شاء الله الخيرة فيما اختاره الله
سلام

mohand said...

السلام عليكم

يا راجل التاج دا قديم جدا


المهم حمدلله علي سلامتك
اخبار ك ايه؟

Unknown said...

يااااااااااااااه

ده تاج من الارشيف وكاميكاز رماه من الشباك من زماااااااااان

بس يلا ليك عذرك الدراسة وكدة مخلياك منقطع عن الأجواء


سلاماتى وتحياتى ودعواتى بإن النت يتصلح بقا
:(

sahr said...

بعد السلام
تاج حلو اجابتك فيها حلوة برده
بس متحفظ في اجاباتك شويه
بس اجاباتك فعلا هايلة

Anonymous said...

السلام عليكم
اول شي احيك على طريقة ردك جميله جدا
تاني شي البوستات في المدونة ما شاء الله رائعة
تالت شي الستايل تبع المدونه دمار بجنن
رابع شي هاي اول زياره الي عندك وسجل اعجابي بقلمك اخي

روري

قوت القلوب said...

السلام عليكم

كيف حالك؟؟اسال الله ان تكون بخير وان تكون وفقت في امتحاناتك

اجابات صريحة..بارك الله فيك

عذرا لانقطاعي..لكني كنت متابعة من وراء الستار

وفقك الله للخير

تحياتي

Unknown said...

جميل اووي اننا عرفنا حاجات عنك أكتر

دي فايدة التاجات

(:

klmat said...

السلام عليكم
اجابتك عجبتنى اوى وشعرت
بصدقها واتمنى ان تزول اسباب حزنك
نصيحتك جميله ومهمه ان نشجع على ان
يكون لك هدف يسعى لتحقيقه
انا من العجبين جدا باسم مدونتك
واختيارك للصوره معبر جدا رغم الالم
فغى امل
ربنا يحقق كل امانيك واهدافك
عميق تحياتى

و القادم....أجمل said...

السلام عليكم
ما شاء الله
ربنا يعز حضرتك
و ييسر لك أمرك يارب
أعتقد ان شخصية حضرتك تعتمد علي نفسها
و بتسعي بكل ما تملك للإلتزام
بتعجبني الكلمة في التعريف بالمدونة
بجد رائعه
ربنا يكرمك
و يحققلك كل خير ان شاء الله

تحياتي و تقديري
:)

Anonymous said...

ازيك يا حوكشه
:)
التاج ده فعلا قديييييييييم قوي
عموما الحمد لله انك وصلت بالسلامه
اه على فكره
لو ليك فى الحفلات والتجمعات .. اعتقد ان عندى خبر يهمك
ماتفوتوهوش
www.pinsywinsy.blogspot.com

هاني جابر said...

السلام عليكم ورحمة الله
اغيثوا غزة
شارك معنا في القافلة الرابعة لمساعدة إخواننا في غوة
من يريد المشاركة من المدونين عليه الاتصال برقم0105076750
اتحاد الأطباء العرب لجنة الإغاثة والطوارئ

أنسانة-شوية وشوية said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اجاباتك جميلة يا محمود مش رغى ولا حاجة ولا يهمك محدش في مصر المحروسة كلتها درس حاجة بيحبها يعنى انضم للقائمة

Dr.khaled said...

ازيك يا كسبر
:)
الحمد لله

Anonymous said...

حوكشة باشا..
طبعا كنت بتعامل بتحفظ مع مثل ذلك الاسم عشان مش معروف فى عالم التدوين بس بما انك أعلنته علنا و صراحة يبقى انت حوكشة بجد يعنى و على طول..

انت بتجيب سيرتى ف المدونة ليه؟؟ها؟؟
مردوده بردو يا سى حوكشة.

المربى بالقشطة..بكرهها.

سلامو عليكو

ذو النون المصري said...

التاج ده انا جاوبت عليه من حوالي ست شهور و ربما اكثر
اسئلته جيده و كثيره
انا نفسي في تاج للمشاعر و احوال الانسان النفسيه يقدر يخلي الانسان ينطق و يبيح بمكنونات نفسه
بفكر اعمل التاج ده
لكن لسه مش قادر الاقيله مدخل

white Angel said...

مش هقول كما قال من سبقني بأن التاج قديم ومن الارشيف

لكن هقول ان اجاباتك عليه عرفتنا بيك اكتر

تحياتي

Unknown said...

محمود باشا ليك تاج عندي ياريت تجاوب علية بسرعةةةةةةةةةةةةةة
مش زي دة
احسن محتاج يتغسل ويتنشر في ساعتهاااا
سلاممممممم

Desert cat said...

بصراحة اجباتك جميلة بس اكتر اجابة عجبتنى بتاعة الشغل
ربنا يوفقك فى دراستك وفى شغلك

البِـئرُ والظمّأْ said...

ههههههههههه


على فكره اجباتك كانت عسوله جدااااا




؟!!!
بقا مش عارف خدت ايه من بباك و مامتك

زيزي

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

بنات افكارى
------------
وعليكم السلام
والله نورتي المدونة وشرفتي أول تعليق وتاني تعليق كمان
ربنا يكرمك ويتقبل منك وتعدي الفترة دي على خير
وربنا ييسرلك أحوالك انتي كمان
ومنتظر اجاتك على التاج
:)


رفقة عمر
----------
والله يا رفقة يعني برغم كل الأكل ده إلا اني نحيف وبحاول اتخن مش عارف هههههه
وانا كمان اول مرة اعرف انك ادارة اعمال انتي كنتي ف جامعة ايه؟
واديني رديت اهو على التعليقات والله عشان الناس اللي بتزعل من الحكاية دي
انتي نورتيني وشرفتي المدونة والله يا رفقة


عصفور المدينة
---------------
يا خبر ابيض يا باشمهندس
من 2006 هههههه
معلش اصلي جديد ف التدوين بئا
:D


My Hope$
----------
أخص أو أدبس مش مشكلة المهم انك فعلا جاوبتي عليه واجابات كانت جميلة وهادية
والحمد لله على رجوعك وسلامتك
وصدقيني يا منى فعلا مش مركز انا اخدت ايه من والدي ولا والدتي
:)


mohand
---------
الله يسلمك يا مهند
انا كويس الحمد لله ربنا يكرمك
شرفتني والله ونورت المدونة يا مهند

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

إنـســـانـة
-------------
يا انسانة ده انا اتشرف لما اخد الحاجة اللي رماها المعلم كاميكاز من الشباك هو احنا نطول ههههههه


sahr
------
إزيك يا سهر
بئا كل ده ومتحفظ يا سهر
ده انا فضفت كتير والله ف التاج ده بجد
وشكرا على ذوقك وكلامك الجميل



MĕŢø & ŘǿŖêĔ
---------------
والله حضرتك اللي شرفتني ونورت المدونة
شكرا على كلامك وتعليقك والله ده من ذوقك بس والحمد لله ان مدونتي المتواضعة عجبتك دي حاجة تسعدني


قوت القلوب
------------
وعليكم السلام يا قوت القلوب
فينك مفتقدينك من زمان يارب تكوني بخير
والحمد لله عدت الامتحانات على خير وربنا يستر
ومنتظر جديدك


esraa
--------
نورتيني وشرفتي المدونة يا اسراء
وانا واخد منك تاج بس والله مش عارف اجاوب عليه لحد دلوقت
هحاول اجاوبه وانزله ان شاء الله

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

klmat
-------
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
شكرا على كلامك الجميل ومرورك الأجمل
وصدقيني النصيحة دي من واحد مجرب ويعاني بسبب انه متعلمش يعمل كده
بس الحمد لله على كل حال وربنا يفك الكرب


و القادم....أجمل
-----------------
وعليكم السلام يا ولاء
صدقيني مجرد مرورك بس على مدونتي ده شرف ليا
وبتمنى تكرار الزيارة


وينكى
-------
الله يسلمك يا وينكي
انا فعلا نفسي اوي احضر تجمع للمدونين
ربنا يسهل ويحصل قريب ان شاء الله هحاول اعمل الموضوع ده
نورتيني يا وينكي


هاني جابر
------------
وعليكم السلام يا استاذ هاني
جزاك الله خيرا


أنسانة-شوية وشوية
-------------------
ربنا يبارك ف حضرتك والله نورتيني بجد وبفرح لما اشوف تعليقك عندي
والحمد لله على كل حال


ض/خالد
---------
الله يسلمك يا دكتور
اشمعنى كاسبر يعني
من زمان اوي ومحدش بيقولي الاسم ده
:D
عموما حضرتك نورتني بجد

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

Queen eraser
---------------
يا كوين هانم انتي تقولي حوكشة تقولي محمود مش مهم المهم انك شرفتي البلوج بزيارتك وتعليقك
صدقيني لو اعرف ان كل ما اجيب سيرتك عندي هتيجي وتعلقي يبئا هجيب سيرتك ف كل بوست بعمله ههههههه
وبعدين يعني جت المربى بالقشطة يعني
منتي في حاجات ااااااد كده مش بتحبيها متخليناس نتكلم بئا
:D

ذو النون المصري
-----------------
أعتقد ان كل تاج تقريبا بيكون فيه بعض اسئلة كده بردو بتعرفنا شوية عن نفسيه اللي بيجاوب عليها
لكن ممكن تكون مش بالعمق اللي حضرتك تقصده
عموما احنا مستعدين بفضل الله نجاوب على كل التاجات بس هي تيجي
:D



white Angel
-------------
ده حضرتك اللي شرفتي المدونة وللمرة التانية بباركلك لانضمامك لعالم التدوين وان شاء الله تكوني مدونة مميزة في القريب العاجل
حضرتك نورتيني وبتمنى الزيارة متنقطعش
:)


My Hope$
-----------
حاضر يا منى بوعدك اني احاول اجاوب على التاج وربنا يستر
بس بحضر الغسالة والمسحوق وربنا يكرم بئا
:D


Desert cat
-------------
ربنا يخليكي وشكرا على زيارتك وتعليقك
نورتي يا قطة الصحراء


Meekness !!!
--------------
صدقيني يا زيزي انا فضلت افكر كتير ف السؤال ده وف الأخر بردو حسيت اني مش عارف ايه هي الحاجات اللي اخدتها منهم
تفتكري ده بسبب ايه؟

ع العموم انتي نورتيني ودي اول زيارة ليكي عندي وبتمنى متنقطعش
:)

Ahmed Essawy said...

البليلة بالعسل
:D
و لبن بالرقاق
طب لو عدينا الاولي التانيه دي ازي ؟؟؟
بتسقي الرقاق في اللبن ولا ايه ؟
و لا دي اكله و انا مش عارفها .!!

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

أحمد عيسوي
----------
بص يا احمد باشا
فكرة الرقاق ده بالظبط كده نفس طريقة الكورن فليكس
انت تحضر الأول طبق بحجم مناسب لكمية الرقاق اللي انت عايز تعملها
وبعدين تجيب الرقاق وتكسره بردو زي منتا عايز حتت كبيرة او صغيرة
وبعد ما تغلي اللبن كويس تجيبه وتحطه على الرقاق

ويا حبذا بئا لو شوية سمن كده على الوش
جرب انت وبس ودوق وقوللي ايه رأيك
وبالهنا والشفا
هههههههههه

نورتني يا احمد
:D

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" said...

اجابات موفقة ورزينة
ثبتك الله يا اخي
اول مرة اشوف التاج دة
عندي تاجين في مدونتي ودلوقتي حالا بدبسك قصدي بمررهم على حضرتك :D

اشعر ان حضرتك هتضيف لي حاجة اعرفها
انتظر مرورك

Total Pageviews