Monday, June 18, 2007

!! .. .. عجبا لهذا العالَم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
قبل ما اطرح عليكم الموضوع أرجو التنويه عن شيء صغير
أنا مسلم مصري لا انتمي لأي تيار ديني أو حزبي
أنا مواطن أبسط من أبسط مواطن في مصر
-- --

ومعذرة يا جماعة

ياريت اللي عندو القلب أو الضغط ميتابعش الموضوع ده معانا

اللهم قد بلغت

اللهم فاشهد



-- -- --

أطرح بين يديكم مجموعة من الصور

ولكنها ليست مجرد صور

هي مفارقة تقشعر لها الابدان حقا

الحكاية ببساطة كالتالي

جاءتني رسالة على بريدي من احدى المجموعات البريدية

هذه الرسالة تحمل مجموعة من الصور المؤثرة جدا لعصفورين

وكان عنوان الرسالة

(صورة العصفور الذي أبكى العالم)

واليكم الصور







لا حول ولا قوة الا بالله

حقا انها مؤثرة بالفعل



هذه هي المشاهد التي ابكت العالم


أرأيتم


ولكن بعد ما شاهدت هذه الصور

(وفي الحقيقة تأثرت جدا)

جه على بالي نوع آخر من العصافير

وإليكم صورهم












ولكن

هذا النوع من العصافير


لم يبكي عليه العالم


فعجبا لهذا العالم

بل

سحقا لهذا العالم



وإنا لله وإنا إليه راجعون

22 comments:

huda gamal said...

كاسبر:مش عارفه أقولك ايه
ربنا يكرمك ،أنت فعلا أنسان..
أنا فى بداية البوست بصراحه كنت حاسه ان مشاهد العصافير مؤثره ، بس مش لدرجة أنها تبكى العالم ...
ولما شفت بعدها المشاهد دى_على الرغم انى مابستحملش اشوفها_عرفت فعلا أن العالم مات قلبه وأتحجراذا كان أختار يبكى على العصفور ده ويحولو لقضيه وينسى أرواح (أحباب الله من البنى أدمين اللى ربنا قال عنهم ((ومن قتل نفس بغير نفس او فساد فى الأرض فكأنما قتل الناس جميعا.)).
حسبى الله ونعم الوكيل...
اللهم لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء
تحياتى لأنسانيتك العاليه
أعذرنى على الاطاله

Anonymous said...

جمييل جدا البوست ربنا يكرمك
صدقت فى احساسك فصدقت فى كلماتك
جزاك الله خيرا
ليت الموضوع يأتى ثماره ولكن هيهاااات
ليت شعرى


الموت للصهاينه

ولــــــــــو said...

لاحول ولاقوه الا بالله
اللهم لا تؤآخذنا بما فعل السفهاء منا
احسنت اخي ولكن العالم الذي يتأثر بمقتل طائر اكتر من تأثره بمقتل الاف الابرياء حتما عالم لا يستحق العيش فيه
احييك على احساسك في وقت قل فيه الاحساس

رفقة عمر said...

شكرا لزيارتك مدونتى وشكرا لتهنئتى بعبدالله جزاك الله خيرا
على فكرة البوست فكرته جميله قوى واثرت فيا قوى
بجد الناس قلوبها اتحجرت ومش فيه حد بقى بيحس اطفال مشوه واطفال مشردة واطفال يموتون كل يوم ولا حد حاسس بيهم ولا حتى بيسال عليهم
حسبى الله ونعم الوكيل
على فكرة مدونتك جميله اسال الله لك التوفيق اللهم امين يارب العالمين

نقطة مية said...

قطعت قلبي....البوست مؤثر جدا..و الربط اللي انت عامله مع الاطفال يخجل....حسبي الله و نعم الوكيل...تخيل كل الكائنات لسه عندها رحمة ماعدا الانسان
تحياتي

Anonymous said...

3safeer meen w 3alam meen w 7ozn meen..
el kalemat de malhash 3elaqa b ba3d 5ales ya casper..
kol el nas bta5od balha bas men 7aget ha ya3ny 3asfortak matet ez3al 3aleha lwa7dak.. weladna ymooto nez3al 3alehom lwa7dena da law eftakarnahom aslan e7na 2osebna b da2 el nesyaaaan w galna badry awy el mawdoo3 men 40 sana bas..
ba2ena m3andenash e7sas wla ben5af men rabbena w lamma 7ays2alna mesh 7anensa akeed..
waga3t 2alby rabbena yekremak bas eb2a take it easy f mawdoo3 el sowar shwayya walla howa el mail wasallak keda???

http://kasperb4.blogspot.com/ said...
This comment has been removed by the author.
http://kasperb4.blogspot.com/ said...

huda gamal
ــــــــــــ
مرورك شرفني

وطولي براحتك ولا يهمك

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

س.ج
ـــــــ
في الحقيقة احنا مش محتاجين مجرد بوست ولاحتي مليون بوست عشان ينصلح حالنا

لا

احنا محتاجين نرجع لربنا بس

تقبل تحيتي

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

ولو
ـــــــــ
شكرا على تعليقك

ومرورك شرفني

وحسبنا الله ونعم الوكيل

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

رفقة عمر
ــــــــــ
بتشكريني على ايه بس ده اقل واجب والله
وربنا يبارك لكم فيه

ولو انا مدونتي حلوة يبقى انتي مدونتك ايه بقى

على فكرة انا متابع مدونتك من فترة

ربنا يوفقك ويعل يمانك اكتر واكتر

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

نقطة ميه
ـــــــــ

والله انا كمان مع اني انا اللي عامل البوست
بس كل مقرأه مقدرش اكمله للاخر
انا حاولت بس اوصل شعوري بالمسألة دي

وانا اسف لو كنت تسببت في مضايقة حد فيكم
لكن غصب عني والله

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

queen eraser
ـــــــــــــ
شكرا على تعليقك

بس على فكرة الرسالة كانت جايالي بصور العصافير بس
العصافير الحقيقية

انما العصافير البشرية البريئة اللي ملهاش ذنب غير انها ولدت في عالم لايعرف للعدل طريقا

انا اللي وضعتها للبوست عشان اوصف مدى الظلم اللي وصل له العالم

شكرا ليكي يا كوين

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

انا اسف يا جماعة والله عبى الصور بتاعة الاطفال
انا عارف انها حاجة صعبه جدا على النفس
لكن والله الواقع أمر من كده بكتير وكلنا عارفين ده كويس

زكمان انا مرضيتش اضع كل الصور اللي عندي عشان محدش بس يدعي علية من المناظر اللي تفطر القلوب

تقبلوا اعتذاري

david santos said...

The Summer arrived. We go to wait that it brings light. That it brings hope. That it brings peace. That it brings the end of the curse.

AHMED SAMIR said...

يا على جمال الموضوع دة
والله مش مجاملة
بجد انت مش طبيعي في الموضوع دة
ارجووك
لو ممكن تعملها انجليزي وترسلها للمجموعات البريدية والعناوين البريدية الاجنبية تبقى حتى حلوة فعلا منك
ربنا يوفقك

عمرو غريب said...

لا والله موضوع جميل بس لو هاقول حاجة علي الصور اقول لا حول ولا قوة الا بالله تحياتي لك واتمني لك التوفيق

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

أحمد سمير
ـــــــ
بجد مرورك على مدونتي شرف كبير ليه

وكمان شكرا على فكرتك العالية اوي
بس للاسف انا معنديش القدرة المافية لترجمة النص
لكن ممكن استعين بحد من اصحابي ف الحكاية دي

شكرا جداااااا ليك يا احمد

##################################

عمرو غريب
ـــــــــــ
شكرا على مرورك وشرفتني

ولاحول ولاقوة الا بالله

زحل الفلكي said...

اولا اعذرني اني مجيتش بقالي كتير
لكن جيت في موضوع في الجول
بجد صورة العصفور تقطع القلب علشانك مش متعود تشوفها
لكن صورة الناس دي معادتش بتقطع قلب العالم
عارف ليه
علشان خلاص اتعودنا نشوفها
فاكر ايام الحرب لما كنت تفتح تشوف عدد القتلى وانت بتتغدي
واللا تبص على مذابح العراق في الرمادي واللا في بغداد
اتعودنا
تبلدنا
مات عندنا الالم
ولاحول ولا قوة الا بالله

خيرالدين said...

الفكره جميله
غريبه جدا ان اللى بيدافعوا عن حقوق الحيوان مش حاسين ان البشر اللى زينا ليهم حق
بس احنا اللى فرطنا فى حقوقنا وبالتالى مش هنقدر نلوم الناس التانيه

keda-sponsor said...

أستاذ كاسبر
العصافير بتمثل حاجه للعالم
لكن إحنا مجرد حشرات لازم ينم التخلص منها
إحنا عاله بشريه
وذنب الأطفال أنهم جم في عالم لا يوجد به رجال
إننا للأسف أسوأ حفنه من المنافقين

عموما شكرا
يمكن البوست ده يغير حاجه جوه الناس اللي هتقرا
هو غير جوايا حاجه بس أنا أقدر أعمل إيه غير الدعاء

شكرا

Anonymous said...

حراااااااام عليك ليه كده بس

طيب أنا جالي الظغط وقريب هجيلي السكر من الصور دي

أنا مش عارفه بجد يا جماعة اذا كان احنا من مجرد مشاهده الصور بنتعب بالمنظر ده امال ازاي اللي بيقدر يشارك في القتل بيقدر ازاي يمسك سلاحة بكل جبروت وقسوة ويوجهها لقلب او دماغ طفل برئ

بجد لو كان حجر كان لان لو كان جبل كان انهد

(....قلوبهم كالحجارة أو أشد قسوة)

حسبنا الله وكفي .. حسبنا الله ونعم الوكيل

Total Pageviews