Saturday, June 30, 2007

!! في حاجة غلط



السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

""""""

في حاجة غلط


اكيد في حاجة غلط

كلنا عمالين نكتب ونتكلم عن سلبيات المجتمع ونحكي عن العيوب اللي بقت حياتنا مليانة بيها

حاجة جميلة جدا مفيش كلام .. لكن انا محتار اوي من اللي احنا بنعملو

هو ايه المجتمع ده اصلا ؟؟

يعني ايه ناس وشعب

هما بردو مش يبقو احنا .. ايوة احنا هما وهما احنا

ولا انتو مش معايا ؟؟

طب معلش استحملوني شوية عشان انا هرخم عليكو دلوقتي بس غصب عني

انا لفيت في منتديات كتير وقرأت مواضيع كتير جدا منها اللي اصحابه كاتبوه بنفسهم ومنها الي منقول

واتعرفت مؤخرا على عالم المدونات واللي حسيت فيه الى حد ما بالطمأنية والصدق ( بس للأسف الاحساس ده مطولش معايا ) سرعان ما اكتشفت بردو نفس اللي لقيتو في المنتديات من عيوب وسلبيات بس يمكن بشكل منمق شوية عن المنتديات


طب هو ايه اللي انا مصدعكو عليه ده ؟؟


الحكاية وما فيها

.

فلان من الناس كاتب عن الوضع المتردي اللي وصلناله من انحدار الاخلاق وتفكك المجتمع واندثار الادب واختفاء الاحسان وانعدام الثقة في كل الناس وعدم الشعور بالراحة والطمأنينة و و و و و و .... الى آخره من عيوب وسلبيات

وفلان آخر كاتب عن نفس المشاكل

وفلان وفلانة وفلان وفلانة

كل الناس مش عاجبها الاوضاع اللي عايشينها

وتأتي التعليقات ايضا تبين التأثر والحزن على الواقع وتحمل الشكر والمجاملة لصاحب الموضوع

حاجة جميلة صح ؟؟

طب وبعدين ايه اللي بيحصل بعد كده

لسة العيوب موجودة ولسة المشاكل مخلصتش ولسة السلبيات متعدلتش ولسة احنا زي ما احنا

طب فيه ايه؟؟


احنا بنضحك على نفسنا ولا ايه ؟؟


احنا فرحانين ان احنا بنعرف نكتب وبنعرف ننقل المواضيع

فرحانين ومبسوطين وبنحيي بعض وخلاص على كده

طب لما كلنا صح اوي كده

مين بقى الناس التانين اللي سبب ف المشاكل اللي بنعيشها والسلبيات اللي شايفينها

حد يفهمني الله يخليكو عشان انا قربت اتجنن خلاص

احنا ببنصح مين ؟ .. احنا بنعمل ايه ؟

حد يقوللي انا صح ولا غلط ولا هو ده بقى الواقع اللي المفروض نرضى كلنا بيه وخلاص على كده شكرا

على فكرة انا طبعا مش بعمم ومش بقول ان كل الناس كده

لا اكيد فيه ناس كويسين ومحترمين ويفعلون ما يقولون



معندهمش تناقض ولا مفارقات

بس للاسف قليلين جداااا


!! ولا حد ليه رأي تاني ؟؟


انا محتاج ارائكم بشدة وعايز اعرف ايه اللي بيحصل
انا كنت قررت اني اسيب المدونات للأبد واشطب عضويتي من المنتديات اللي مشارك فيها

بس قلت مينفعش اني اكون سلبي ولازم اكتب اللي انا عايزو وحاسس بيه حتى لو لم يسمعني الا القليل

المهم اني لا استسلم لموجة النفاق السائدة والمجاملات الزائفة

قلت المواجهة افضل واول ما واجهت انا واجهت نفسي

بس حد يقوللي


الخلل جاي منين ؟؟
ولا انا مكبر الموضوع ع الفاضي ؟؟
ولا فيه ايه بيحصل ف الدنيا ؟؟

20 comments:

Anonymous said...

كاسبر

فى حاجه غلط؟؟لأ فى حاجات غلط و ماينفعش واحد يحلها لوحده لأن مفيش شخص يقدر عليها..
وحد الله و فكر تانى و ان شاء الله شوية زهق و يخلصوا و تبقى تمام.
و أى مساعده ف أى حاجه انا تحت أمرك حتى لو نفسك تغير حاجه ممكن نحاول سوا و نجيب معانا شله يمكن نفلح.
سلام و تيك كير

رفقة عمر said...

لا انت صح
انا ساعات ااقول انا باكتب لمين وهل فيه حد بيتاثر باللى باقوله وانا لا اكتب بصراحه غير اللى فعلا باعمله وحساه لان لما يخرج الشئ بصدق اكيد بيتحس يمكن فيه مدون من المدونين سعدت به جدا لانه قال لى انا مدونتى بتغير فيه وبصراحه هو دة اللى نفسى فيه مش بحب تعليقات المدح وخلاص لا هل انت استفدت من اللى انا كتبته ولا لا هل انا نبهتك لشئ كان غايب عنك
علشان كدة انا مش بعلق غير على الشئ اللى اثر فيا جدا غير كدة مش بعلق ويمكن لو لاحظتك هاتجد تواجدى قليل جدا على المدونات
وعلى فكرة انا قررت اكتر من مره ترك التدوين ولكن اتراجع واقول يمكن حد يتاثر بكلمه ودة اللى انا عايزاه
من فضلك لا تياس من الاستمرار واكتب وعبر عن اللى جواك
ونفس عن نفسك
ارجو لك التوفيق والنجاح اللهم امين يارب العالمين

نبض اسكندرية said...

اتصدق اة

عندك حق

كتبت تعليقى فى الموضوع التانى

سورى يا باشا

الزهايمر بقى

ههههههههههههههههه

تحياتى

عمرو غريب said...

معلش اعذر الناس هي بتكتب كدة من كتر الكبت الي عندها

Unknown said...

انت صح

وهما فاكرين نفسهم صح

وانا نفسى ابقى صح

وغيرى مش عارف فين الصح

مش عارفة حياتنا اصلا غلط ولا صح الصح

حسبنا الله ونعم الوكيل


سلام

mohamed said...

مفيش حاجة غلط دا العادي

طول ما في حياة واحتكاك بين البشر هينتج عنه مشاكل في المجتمع

ممكن يكون المجتمع ايجابي ويحلها وممكن يكون مجتمع سلبي يستسلم ليها ويكبرها

ويجي ناس مش في اديها حاجة غير انها تنقض وتدعوا للاصلاح

وتحاول تغير حتي ولو برائيها

واي مجتمع هتلاقي فيه دا

المدونات نفسها في منها الكويسه
وفيها منها كتير وحش

huda gamal said...

كلامك صح وفى فعلا حاجات كتير فى المجتمع وفينا غلط...
بس انا بصراحه ما أحبطش زيك لما لقيت الكم الكبير ده من المدونين الناضجين اللى بينقدوا ، بالعكس ده انا رجع لى قدر من الثقه فى ان ان شاء الله الغد أفضل...
وبعدين احنا كتير اوووى كشعب وكأمه ، انت بس عشان بتلاقى مننا كتير فى كل حته فبيتهيألك ان كلنا فيها ...
يعنى مثلا أبسط مثال لو بسيط على الشباب فى الحرم الجامعى الى بره المحاضرات يتهيألك ان مافيش ولا واحد فى المحاضره ، فى حين العكس لو بصيت جوه تقول ده مافيش حد ماحضرش....
قيس على ذلك بقى كل حاجه ،

صدقنى فى ناس كتير كويسه وهى دى ان شاء الله اللى هتنصلح الاحوال بأديهم وكفاية قول الرسول عليه الصلاة والسلام:
الخير فى أمتى الى يوم الدين)..

يعنى ماتقلقش وما تحبطش ، وان كنا محتاجين تغير فابدء بنفسك وساعد من حولك ..
كالعاده طولت ، باسف على الاطاله
وتحياتى

mariamagdolen new said...

وة فعلا فى حاجة غلط

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

queen
ــــــــ
لا إله إلا الله

ان شاء الله يخلصوا فلا ربنا يصبرنا
الف شكر ليكي يا كوين

"""""""""""""""""""""""

رفقة عمر
ــــــــــ
ان شاء الله مفيش يأس ولا حاجة بس الواحد حزين من كل اللي بيشوفو فعلا
وده بداية من نفسي يعني انا مش بقول اني ملاك ومش بغلط لا انا كمان مليان عيوب
وربنا يهدينا جميعا
شكرا ليكي ونورتي المدونة والله

"""""""""""""""""""""""

نبض اسكندرية
ـــــــــــــ
ولا يهمك خالص
المدونة بتاعتك وتعلقي مكان منتي عايزة
المهم تكون رسالتي وصلت لكل اللي شافو الموضوع بس
ونورتيني بجد

""""""""""""""""""""""

عمرو غريب
ـــــــــــ

منور الاول يا عمرو
بس معلش مش معنى ان احنا عندنا كبت يبقى نكتب وننصح ومنعملش بالنصايح دي
انت اكيد ملاحظ زي ما انا لاحظت أد ايه ناس بتقول ما لا تفعل والعكس

وهموما كلنا مكبوتين بس رجائنا ف ربنا كبير اوي واكبر من اي شيء
ربنا يصلح احوالنا

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

انسانة
ــــــــ
والله باين عليكي موجوعة زيي

بس حنقول ايه
حسبنا الله ونعم الوكيل

"""""""""""""""""""""""

mohammad
ـــــــــ
شوف يا محمد انت تحليلك رائع ومنطقي جدا

بس انا حبيت اركز ف الموضوع على الناس اللي بتدعو للإصلاح وهي نفسها مليانة عيوب ومشاكل
يعني ايه انا افضل اقول للناس مثلا انتو مبتصلوش ليه
وانا نفسي مش بصلي او بصلي وبقطع
وقيس على كده كتير ده مجرد مثال بس

شكرا على مرورك يا محمد وياريت الزيارة متنقطعش
نورتني

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

huda gamal
ـــــــــ
والله فعلا كلامك صح
ولولا اصلا النماذج المفرحة اللي بتكلمي عنها دي كان الواحد يموت من الاحباط مش بس يحبط
وان كانت حتى هي نماذج قليلة بس اهي موجودة

تعرفي بأه ان المثال بتاع الطلبة اللي بيقعدو بره المدرجات ده فكرني بأكتر شيء بكرهه ف الجامعة
الطلبة دي للاسف معظمهم بيكون نموذج سيء جدا للطلبة
واحيانا والله الواحد بيشوف اوضاع يندى لها لجبين وخصوصا البنات
حاجة مقززة فعلا
والغريبة بأه ان اللي بيصعب عليه اكتر هما أولياء امورهم المغيبين واللي مش دريانين بناتهم بتعمل ايه

طبعا ده مش تعميم بس موجود ومحدش يقدر ينكه

شكرا ليكي يا هدى
وكالعادة بردو بقوللك طولي براحتك دي مدونتك

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

mariamagolden new
ـــــــــــــــــ
اهلا بيكي ف اول زيارة لمدونتي

وشكرا على تعليقك يا مريم

نقطة مية said...

عارف احنا شعب بيحاسب نفسه...ساعات بيبقى الانسان مليان اغلاط..ميشوفهاش الا بعيون الغير..و لو واحد بس انصلح حاله من بوست قراه يبقى ده مكسب..لان الكل بيدور على عيوب الغير..و لما ينصدم ان العيب ده فيه اكيد هيحاول يعالجه..
تفكيرك في محله..بس انظر الى نصف الكوب الممتلىء
تحياتي

ولــــــــــو said...

الموضوع ان انا لما انتقد حاجه انا شايفها ف المجتمع فانا بانتقد نفسي بطريقه غير مباشره وان اللي انا شايفه غلط نفسي اصلحه ف نفسي قبل ما الناس تصلح نفسها انا مش هاقولك ان فيه ملايكه على الارض عشان انت ممكن مش تصدق بس انا عرفت ناس كويسه جدا وبسببهم اتغيرت فيا حاجات انا نفسي مش كنت اتوقع تتغير
الخلاصه انه اللي بيحصل بيغير ف ناس كتير ويعرفهم حاجات كتير يمكن انت مش تحس بكده بس اكيد فيه حد بسبب كلمه انت او غيرك كتبها اتغير او على الاقل واجه نفسه بصراحه
وبعدين احنا هنا بنفكر بعض فشكرا على التذكير

كراكيب عادل said...

فية مليون حاجة غلط

يالا ايدك معانا

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

نقطة مية
ـــــــــــ
فعلا معاكي حق
الصدمة هي اللي بتفوقنا
بس المهم ان الواحد يلحق نفسه ويعرف غلطه قبل فوات الاوان
شكرا ليكي يا نقطة وهعمل بنصيحتك ان شاء الله مع ان المليان اقل من نص الكوب بكتير
:(

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

ولـــو
ــــــــ
والله فعلا انا كمان اتغير فيه حاجات كتير بسبب كلمة قرأتها او سمعتها
ربنا سبحانه وتعالى هو اللي بيسبب الاسباب واحنا بس بنعمل اللي علينا
والتوفيق من عند ربنا
والناس الحلوة موجودة انا مصدق ولولا وجودهم كان زمان ربنا خسف بينا الارض

الحمد لله على كل شيء والف شكر على مرورك

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

كراكيب عادل
ــــــــــــ
بجد بجد يعني
مجرد مرورك على مدونتي المسكينة ده شرف كبير ليه
اتمنى انها تتكرر
وادينا بنحاول نظبط ف نفسنا اللي أهالينا ملحقوش يظبطو فينا
ربنا معانا كلنا

ftataljanna said...

عندك حق

كل امتنا بقى لها وشين فعلا

عارف ليه معظن الناس زي ما انت بتقول

لان الناس فاهمه التغيير غلط

بيتهيالهم لما يبقى شكلهم شبه المتدينين كده خلاص بقوا هما

مش عارفين ان لازم المضغة اللى جوه دى تتصلح الاول

القلب ده لازم يشوف النور بدل ما سايبينوا يمشي في الضالمة

للاسف قلوبنا بقت عاملة زى بورد الشطرنج مربعات سودة فى مربعات بيضه كلها متقاطعه والناس كلها تعبانين

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

تعبيرك حلو اوي والمثال اللي ضربتيه معبر جدا
قطعة الشطرنج
الله عليكي
شكرا لتعليقك يا فتاة الجنة وأسعدني مرورك

Total Pageviews