Monday, April 7, 2008

عاصفة ترابية .. وعدت


أول مرة قرأت فيها عن فكرة الإضراب دي كان من حوالي شهر أو أقل من خلال رسالة على النت مش فاكر قرأتها فين بالظبط
ومكانش الموضوع منتشر اوي على المستوى العام
سألت ناس من معارفي وقرايبي عن الموضوع كان المعظم بردو معندوش فكرة
فتخيلت ان الموضوع مجرد اشاعة او هوجة وهتعدي

لحد تقريبا قبل أربع أيام من النهاردة
بدأت اسمع الناس بتتكلم عن الاضراب .. الجيران والمعارف وفي المواصلات
وحتى الأطفال الصغيرة كانت بتتكلم عن الإضراب

في الحقيقة لاحظت وكان واضح جدا ان الفكرة كانت مختلطة عند الناس
يعني انا عن نفسي لما قرأت الرسايل والمواضيع اللي بتتكلم عن الاضراب
فهمت ان المطلوب ان الناس تقعد في البيت والكلام اللي سمعناه ده كله
وفي الواقع مكنتش مقتنع بيه تماما
لكن لقيت ان معظم اللي اتكلمت معاهم واللي مش بيدخلو نت
فاهمين ان يوم الحد ده هيكون عبارة عن مظاهرات في الشوارع
والناس هتمشي تكسر في الشوارع وتخيلات غريبة

واهو يوم الحد جه وعدى .. وايه اللي حصل؟

انا عن نفسي نزلت الشغل النهاردة عادي جدا
ودي مش سلبية ولا حاجة .. لكن دي مصالح ومينفعش تتعطل
وبردو على مستوى القرايب والمعارف محدش قعد من شغله
ويادوب بس 95% من أطفال العيلة كان عندهم اجازة من المدرسة النهاردة
:D .. هي فرصة بصراحة متتعوضش
واللي راح منهم رجع نص يوم
:D ابن اخويا بيقول ان المدرسة النهاردة كانت متجمعة في فصل واحد
وبعض المدارس كمان كانت منبهة على الأهالي ان محدش يجيب أولاده يوم الحد
-- -- --

وانا راجع في المترو كان قاعد جنبي واحد بيتكلم في الموبايل
فسمعت طراطيش كلام كده عن تكسير محلات وعربيات ومحلات دهب بالخصوص
بعد ما خلص المكالمة لقيته بيقول لصاحبه
ان اللي كان بيكلمه في التليفون بيقوله خليكم النهاردة وأجلو السفر لبكرة
من باب الفضول اضطريت احشر نفسي وسألته
هو الكلام ده فين؟
.قاللي في المحلة
.قلتله شكراا
-- -- --

أحلى موضوعين قرأتهم واتكلمو عن الإضراب واقتنعت جداا بيهم
موضوع عند الأستاذ أحمد شقير بعنوان (لماذا .. سيفشل إضراب 6 إبريل
وموضوع عند الباشمهندس عصفور المدينة بعنوان (عن الإضراب ... بهدووء
ياريت اللي مشافش المواضيع دي يلقي بس نظرة عليهم

وتحية خاصة جداا للباشمهندس ما علينا على توقعاته الرهيبة
:D واللي تقريبا اتحقق معظمها واحنا لسة ف يوم الإضراب
--- ---

حاجة كمان النهاردة كانت مميزة جدا
مع مطلع الشمس وفي بداية اليوم كانت الدنيا كلها تراب
والجو كان صعب شوية والناس كانت مخنوقة

وقبل المغرب بساعة تقريبا .. نزل شوية مطر

وسبحااان الله
! كأن شيء لم يكون

17 comments:

بنات افكارى said...

السلام عليكم

سبحان الله فعلا انا عن نفسي اليوم ماحسيتش باي اضراب عن اي شىء غير ان الشمس كانت مضربة اليوم بس وعادي ناس كتير نزلت عملها وناس نزلت الجامعة
وحسيت ان محدش يعرف اساسا يعني ايه اضراب وانا بصراحة كنت افتكرها فى الاول اشاعة وهايقولونا دي كدبة ابرايل بعد اليوم دا بس ماطلعش كدا وفعلا حصل فى المحلة حاجات كتير للاسف بس ايه اللي استفدناه دا اللي بحاول اعرفه وهاروح اشوف الموضوعات انا شوفت بتاع البشمهندس عصفور نشوف الباقي بقى ربنا يكرمك

السلام عليكم

بنت الصالحين said...

انا متضايقه اوي من اللي حصل في المحله
والاصعب
انه بعد ماكان اعتصام وعايزين حقوق او مالب
دخلت علي مصراوي لقيت ناس بتروج للخروج علي الحاكم وده مش في ديننا في شئ

استغفر الله العظيم
ربنا يرحمنا برحمته

Hannoda said...

أنا ماعرفتش اي حاجة عن الاضراب ده خالص غير يوم ما سمعت بيان وزارة الخارجية و سمعت كل اللي ورد فيه

وساعتها حسيت باهانة مش عارفة ليه

رغم اني ولا كان عندي أي فكرة ايه اللي بيحصل في مصر و الفكرة مصدرها مين و بتهدف لايه

بس حسيت ان ا لداخلية بتقولنا بطلوا هوهوة و على الله نسمع صوت حد يا ...


كان نفسي أكون في الصورة أكتر عشان أفهم اللي بيحصل لكن انقطاعي عن النت طول الفترة اللي فاتت منعني

فى القلب said...

الكل تكلم عن الاضراب على الفضئيات والفيس بوك والنت بصفه عامه

لم يعلم احد الجه المعلنه عنه وهذا أحدأهم الاسباب لفشله
أنه ليس له مرجع

وسمى بالأضراب الفضائى

محمد عبد الغفار said...

كل الأطراف سيعد ما حدث نجاح لها

اما الناجح الحقيقى فهى الفوضى

عــلاء ســالـــم said...

السلام عليكم

فكرة الإضراب في حد ذاتها هي فكرة جيدة للتعبير عن الإستياء بشكل سلمي
ودا بيحصل في العالم كله .

المشكله عندنا في مصر هو عدم الوعي عند الأغلبية وعدم فهم الكثير من المسميات والأحداث .

طبعاً موضوع المحله دا مخزي ومشين لأنه تطبيق خاطئ لكلمة إضراب.
فالإضراب لا يعني التكسير والعنف ولكنه على النقيض تماماً.
ربنا يرحمنا برحمتة وييسر لنا الخير

Desert cat said...

هو علشان مش شاركتوا فى الاضراب متيخيلن انه فشل
على الاقل الحكومة عرفت ان الشعب رافض الاهانة
معلشى الناس اللى بتقول الاضراب فشل
هقولهم اقروا اخبار بس بلاش التلفزيون

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

Desert cat
------------
انا معاكي يا نانا ان الإعلام فيه تعتيم جامد

سيبك من الإعلام
بس تفتكري من امبارح للنهاردة ايه اللي حصل نقدر نقول بيه ان الهوجة دي نجحت؟

بغض النظر عن ان الحكومة عرفت ان الشعب مش راضي بالإهانة
طب ما هم أكيد عارفين يعني من غير إضراب ولا حاجة

انا شايف ان لسة شوية على ما نقول اذا كان اللي حصل ده نجح ولا لسة
---

واللي حصل في المحلة معتقدش ابدا انه يرضي حد ولا يرضيكي

Anonymous said...

انا حسيت بان المحلة قطعة من غزة وكنت متعاطف معاهم جدا ده كل احساسي بالاضراب

Anonymous said...

سبحان الله اليوم ده بالذات وأنا راحة المحاضرة لقيت في المدرج اللي جمبنا ماشاء الله جموع حاشدة واقفة ولاول مرة ده يحصل وكان الناس فهمت الاضراب بالمقلوب ههههههههه
بس للاسف اللي حصل في المحلة ده مهزلة وميرضيش حد زي ما ذكرت خالص ذنبهم ايه اللي عنيهم راحت واللي ماتوا
من عامة الشعب ومن الامن ايضا
ولسه شايفه صورة في احد المدونات الناس متجمعه حول صورة االرئيس وبيدوسوا عليها بالاحذيه
وفي نفس الوقت الاعلام يطلع يقول ده الدنيا ربيع والجو خريف !!
بالنسبة للاضراب فانا حاسه فعلا اننا في حرب ولا كاننا اعداء
عربيات الامن المركزي في كل مكان
ممنوع اعتصامات ولا مظاهرات ولا تصوير ولا اي حاجة

واللي أدهش من ده كله أنا شوفت على موقع جريدة البديل ان فيه اضراب 8 مايو على ما اتذكر يوم عيد ميلاد
الرئيس تكملة لنجاح هذا الاضراب
..
أسفه يا محمود على الاطاله
بس اخدت على رغي المنتدى :-)
دمت بخير وسلام

فرنسا هانم said...

البلد بقالها اكتر من ربع قرن ممسوكه بايد من حديد
ومحدش بيقدر يتنفس
يبقى اللى حصل يوم 6 ابريل يعد انتصار للشعب
حتى وان كان على مستوى محدود

المستنصر بالله said...

تخيل بقى الوزاره راحت المحله ونزلت على رغباتهم ورجل الاعمال نازلين تبرعت لتصليح وتجديد المحله
يعنى البلطجه جابت فايدة
ماخذ بالقوه لا يسترد الا بالقوه

خمسة فضفضة said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

صحيح هي عاصفة ترابية وعدت
بس سابت اثارها في نفسنا ، صحيح ماحصلش حاجه في معظم الاماكن وفعلا ماحسناش باي اضراب نزلت وفتحت الصيدلية عادي جدا
بس اللي حصل في المحله اكيد مش هايعدي علي خير ، لما كنت باتفرج علي اللي بيحصل واشوف الصور كطنت باحس اننا في العراق ولا فلسطين
ربنا يعديها علي خير

وزي ما استاذ محمد عبدالغفار بقول رسب الجميع ونجحت الفوضي

walaa said...

اهى الناس كانت عايزه تعبر عن رفضها للفساد اللى بيحصل للبلد وخلاص
بس بجد ممكن الاضراب لو عدى بطريقه سلميه كان هيبقى احسن من كده طيب اللى فهمته من كلام حضرتك انك مش عايز المصالح تتعطل طيب نعمل ايه من اجل الحصول على حقوقنا من البلد
تحياتى ولاء

جنّي said...

الأخ العزيز
السلام عليكم
الموضوع مش سهل .. ويجب مناقشته بشئ من العمق ..أسبابه وتداعياته .. وكيفيةالحل .. دامستقبل بلد أيها الأخوة الكرام ..وليس المطلوب أن أكون مؤيدا أو معارضا .. المهم أن نحدد من المسؤل عن هذه الفوضى ؟؟ ..
يسعدني التواصل معك وأهلا بيك في مدونتي

و القادم....أجمل said...

السلام عليكم
زي مالكل قال
الاغلبية نزلت عادي جدا
انا عن نفسي رحت المستشفى و مضيت
و عادي جدا
معرفش متهيألي الاضراب مش حل
الموضوع أكبر

بس الحمد لله
المطر خير
:)

احترامي و تقديري

Maha said...

احنا بقى في الكويت كان فيه عاصفة غريبة جدا

تراب وهواء ومطر وبرد (التلج الشفاف ده)

وحصلت حوادث كتير بسببها وفيه ناس ماتوا

بدأت العاصفة فجأة .. ريح شديدة لها صوت مع كمية تراب خلت الجو ضباب

وبعد كده برق ورعد و نزل المطر معاه قطع تلج جامد مش التلج الأبيض بتاع الأجانب :D

طبعا ده كان بعد أذان المغرب مباشرة أو قبله مباشرة .. وبعد المطر كان كأن شيئا لم يكن برضه :D

بس الحمد لله كنا في البيت مش بره

Total Pageviews