Sunday, June 29, 2008

إلى المحجبة الواعية .. رسالة

كنت هكتب العنوان رسالة إلى كل محجبة .. لكن فكرت وقلت لاء مينفعش تكون لكل محجبة .. لأن مش كل محجبة عارفة يعني ايه حجاب .. ومش كل محجبة لابسة الحجاب عشان تستر جسدها وتنفذ كلام ربها .. النهاردة كلمة محجبة بقت تطلق على أي واحدة حاطة تحجيبة على راسها وخلاص .. مش مهم بقية لبسها ايه بقى تلبس بادي تلبس حتى بحمالات مش مشكلة .. وياريت كمان تحجيبة أو ايشارب زي الناس .. دول اخترعوا اشكال وألوان تغيظ وتفقع المرارة .. ونفسي حد يفهمني ايه وجه المتعة اللي البنت بتلاقيها لما تمشي تتمنظر بجسدها كده وتستعرضه على الناس .. أنا آسف بجد بس مش لاقي مصطلح غير كده أعبر بيه .. لأنه فعلا استعراض .. والشاب المسكين مننا يا عيني لو عينه وقعت على منظر من دول غصب عنه تلاقي البنت من دول تبصله بصة قرف كده وكأنه مثلا هو اللي أجرم لوحده .. طب منتي كمان يا مسكينة مشتركة معاه في الذنب يعني هو انتي فاكرة انك ملاك بلبسك ده؟

المهم عشان بس الضغط عالي عند ناس كتير اليومين دول والحر كمان عامل عمايله فمحدش طايق مواضيع ترفع الضغط أكتر انا عارف .. وباختصار كده هقول رسالة للأخت المحجبة الصح .. المحجبة اللي عارفة يعني ايه حجاب وفاهمة مواصفاته كويس وعارفة الحكمة من فرضه ايه ومدركة كويس انه طاعة لله .. مش منظرة ولا اجبار من حد ولا ضغط من أب ولا زوج ولا أخ .. ولا قهر وقلة حيلة زي ما كتير من الجهلة فاكرين .. وآسف مرة تانية على كلمة جهلة بس الجهل ف الحالة دي ميعتبرش شتيمة

فإلى كل محجبة ومنتقبة مقتنعة بحجابها ومدركة أهميته .. وفي عز الحر هي صابرة ومتحملة .. وبتسمع الشتيمة عليها والسخرية منها بودانها وتقراها بعنيها .. ومع ذلك بردو هي صابرة ومحتسبة .. وتبكيني والله كلمات من يذمون المحجبة والمنتقبة على صفحات النت والمدونات والفيس بوك .. والله تؤلمني كلماتهم جدا .. ومن لا يفرقون بين المنتقبة وبين المستترة بالنقاب ويتكلموا على النقاب والحجاب على انه جريمة وتخلف ورجعية .. ويؤلمني أكتر وأكتر انهم من المسلمين .. وتتعجب أكتر لمنطقهم العقيم اللي بيدعو فيه انهم أحرار .. طب يا أحرار متسيبوا المحجبة في حالها ماهي بردو حرة وهي اللي اختارت حجابها بإرادتها ومقتنعة بيه .. مش دي حرية بردو ولا ايه؟ .. ووالله عارف ان الكلام في الموضوع ده كتر وبقى ماسخ والرد على الناس دي بقى عامل زي النفخ في اربة مقطوعة للأسف

ولكن في الحقيقة رسالتي موجهة بشكل أكبر لأخت اللي بتحاول انها تكون ملتزمة في زمن قل وندر فيه الملتزمون .. اللي بشوفهم يوميا في طريقي أو في المواصلات وأدعو لهم بالصبر والثبات .. وفي عز الحر وانا واقف ف المترو مش طايق نفسي من الحر ولا طايق حتى حد يكلمني .. وتقع عيني على أخت منتقبة أو أخت لابسة اسدال مثلا وأفكر في كل الكلام اللي قلته من شوية ده .. مش هقول على الإحساس اللي بحسه ساعتها أكيد كلكم عرفتوه

... فقط اقول لهن
أعانكن الله ورزقكن صبرا على صبركن وحسبكن وحسبنا الله ونعم الوكيل

25 comments:

Anonymous said...

بحجز بس
وهقرأ وأرجع غن شاء الله

Anonymous said...

هههههههههههه انا كمان بحجز
هبقي اعلق في وقتا لاحق

ماي هوبس

Anonymous said...

أعتقد إن ربنا بيقويهم ويصبرهم

ربنا يزيدهم قوة وإيمان وصبر

وجزيت كل الخير يا محمود على موضوعك الطيب ده

ربنا يهدينا جميعا

الشجن الصامت

بنت الصالحين said...

محمود

لافض فوك

ربنا يكرمك

اقولك علي حاجه عجيبه

المنتقبه مش بتحس بالحر وهي لابسه النقاب

بالعكس

وماتسالنيش ازاي

وبتحس بالفخروالله

وعلي فكره الشتايم دي مابتزيدهاش غير يقين وثبات
ماتقلقش وطول مافي شباب زيك

طول ما المنتقباث هتحافظ علي نفسها


ربنا يعزك ويعلي قدرك ويسترك دنيا واخره

ويرزقك مرافقه سيدنا محمد

بنت الصالحين said...

ومش المنتقبات بس

كلواحده بتلتزم بالحجاب اللي يرضي الله ورسوله
مش حجاب الاستهبال

اللي بيكشف اكتر مابيستر


ربنا يكرمك موضوع روعه

صباح الخير يا مصر said...

آلام وآمال
***********
يسلم فمك....و
جزاك الله خيرا


تحياتى

Unknown said...

فعلا كلامك صحيح يا محمود ربنا يباركلك ويهدى الجميل فى هذا الزمن الصعب

التى تداعتفيه كل أشكال الماديه


مصطفى

ذو النون المصري said...

مش عرف ايه الانفجار اللي حصل في موضات الحجاب المختلفه هذه الايام
و بالرغم من اعترافي و اعجابي بهذه الاشكال الفنيه و جمالها لكن اعتقد انها ملفته جدا للنظر اكثر من الشعر المكشوف نفسه
ياريت نعيد تعريف كل شيء حتي يلتزم الملتزم عن بينه

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

الشجن الصامت
------------
وربنا يجازيهم بصبرهم الجنة بفضله
اللهم أمين

وجزاك الله خيرا

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

ماي هوبس
--------
تشرفي المدونة في اي وقت ومستني تعليقك ان شاء الله
:)

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

عاشقه الفردوس
---------------
والله ده من فضل ربنا ورحمته بيهم والحمد لله
وفعلا انا مكنتش اقصد بكلامي المنتقبات بس انا كمان بكلم المحجبة اللي فاهمة يعني ايه حجاب

وجزاك الله خيرا يا عاشقة الفردوس

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

صباح الخير يا مصر
-----------------
الف شكر ليك وجزاك الله خيرا
:)

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

egyboy
---------
اللهم أمين وربنا يهدينا جميعا لما يحب ويرضى
ونورت المدونة وشرفتني بتعليقك
:)

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

ذو النون المصري
----------------
هي فعلا بقت حاجة ملفتة للنظر جدا
لكن انا بقول ان الهجوم موجود من زمن بعيد بس الفترة دي بقى منتشر أكتر بسبب النت والفضائيات .. وياريتهم شغلوا نفسهم وشغلونا بحاجة مفيدة لكن للأسف

Unknown said...

عندك حق

كلامك لا غبار عليه فعلا الحجاب مش طرحه

و يارييييييييتها بتبقي طارحه عدله

ياللا
ربنا يهدي الجميع

بوست بجد مهم و حيوي

تحياتي

أنسانة-شوية وشوية said...

الله يكرمك يا محمود علي دعاك يارب وبجد موضوع الحجاب واللبس انا شوفت بنات كتير المشكلة مشكلة جهل يعنى النوع ده بيكون معلوماه الدينية تكاد تكون منعدمة او مفيش اصلا وهم فاكرين ان اللبس ده صح ونوع اخر فاكر انه جاهد علي قد ما يقدر ومع الوقت هيكون احسن بس المشكلة ان لكل اجل كتاب ومحدش عارف يومه امتى واحنا برده علينا واجب التوعية والنصيحة ورزقنا علي الله
جزاك الله خيرا

Unknown said...

انا جيتتتت
موضع قوي جدا
وفعلا
انا مرة
جربت اقيس
نقاب
في الصيف
كنت حاسة اني محبوسة
بجد فعلا المنتبقبين بالذات الله يكون في عونهم
ويارب يكتبهالنا
بس انا المدرسة بتاعتي في الدار
قالتلي
احنا مش بنحس بالحر والخنقة
علشان ربنا بيقي مهون عليها
وبتحس انها ماشيةمع ربنا
انا مش بلبس اسدال بس ساعات بخرج بية
بحس فعلا اني ماشية مع ربنا
محدش شايفني غيرة

يارب يهدينا ويرزقنا حلاوة الايمان
امين
ويارب يهدي الجميع ويهدي بنات المسلمين
امين
ويتقبل مننا

Unknown said...

اة صحيح
نسيت اقولك














سلامممممممممممممممممممممممممممممم

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

عاقلة علي ارض الجنون
---------------------
اللهم امين وربنا يهدينا جميعا
ونورتي المدونة بتعليقك

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

أنسانة-شوية وشوية
-------------------
ايوة والله كلامك مظبوط جدا وانا شخصيا مقتنع بيه
معظم البنات اللي لابسة اللبس الضيق وغيره بيكونه فعلا فاكرين انه عادي وده الطبيعي بتاعهم
لكن انا شايف ان ده ميعتبرش عذر ليهم لأن واجب على كل حد فينا انه يتعلم ويبحث عن الصح واللي يرضي ربنا
:)

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

My Hope$
----------
فعلا يا منى انا مش اول مرة اسمع ان اللي لابسين نقاب مش بيكونوا حاسيين بالحر
والأهم من ده كله ف رايي هو نيتها بلبس النقاب وربنا سبحانه وتعالى هو أعلم بنوايا العباد
لكن اللي يغيظ بقا هما الناس اللي بيتريقوا ويسخروا منهم
وحسابهم عند ربنا أكيد

سلاممممممم
:)

فوكيره said...

محمود :

اولا مبروك شكل المدونه الجديد لسه شيفاه
ثانيا رغم انى مش لابسه نقاب ولا لابسه اسدال
ولا خمار و لا حــتى حجاب الاستهبال
!

عايزه اقولك كلمه شعبيه بسيطــه

يسلم فُمك

رفقة عمر said...

موضوعك جميل قوى وبجد بيرفع من روحنا المعنويه قوى
وعند عاشقه الفردوس حق انا كنت قبل ما البس العبايه السودا واغطى كل حاجه ماعدا وجهى بس كنت لما اشوف بنت كدة ااقول متحمل الحر ازاى تخيل فعلا مش باحس بالحر نهائى عادى جدا فيه حر بس مش بالصوره اللى كنت متخيلها
الحمدلله ربنا كريم
نسال الهدايه لنا ولجميع المسلمين امين
وعلى فكرة انا كانت جاتلى فتره كنت هاترك التدوين ولكنى اكتفشت انهم اسرتى وعائلتى واحتاج اليهم ازاى ابعد عنهم
والحمدلله لن افكر فى الامر دة تانى حتى ولو مش عندى مواضيع اشارك براى فقط
ربنا يكرمك وييسر لك الخير اللهم امين يارب العالمين

Anonymous said...

حقيقى الموضوع هايل فعلا ....بس الناس اللى بتعارض النقاب و الحجاب دول أساسا بكونوا مش عايزين يلبسوا الكلام ده لأنهم يوم ما بيتزنقوا مش بيعرفوا يردوا و ده دليل على إن رأيهم مش نابع عن إقتناع شخصى ...على العموم و الله بجد أنا لما بتحر و أنا لابسة الحجاب و بفتكر إن كل حته تعب صغيرة بثواب بقول يا رب زدنى و يكفى إنك تكون حاسس أنك صح و إن ربنا راضى عن شكلك وسط ناس كتير مش راضين ربنا بشكلهم و بعدين أنا شايفة إن عدد المحجبات الصح زاد فعلا و مش منقرضين كدة و إن شاء الله ربنا يزودهم

مَـطَـر said...

مم..

Total Pageviews